Beter een goede buur
Nederlandse ondernemers kijken historisch gezien ver over de eigen landsgrenzen, maar door de coronacrisis verschuift de focus naar markten wat dichter bij huis. En veel dichterbij dan in België kun je het niet vinden. Het overgrote deel van de internationaal opererende ondernemers kijkt dan ook nadrukkelijk naar de buurlanden, zegt Tjerk Opmeer, directeur internationale programma’s van de RVO.
En juist in coronatijd neemt die aandacht voor buurlanden verder toe. Dat geldt niet alleen voor België, ook in Duitsland, Frankrijk én het Verenigd Koninkrijk liggen interessante kansen. 'Het zijn hele interessante partners, waar de komende tijd heel veel investeringen worden gedaan, onder meer op het gebied van laad-infrastructuur of in België op het gebied van fietsen. Tijdens de Business Week Nabije Markten gaan we daar heel graag over in gesprek met ondernemers.'
Goed voorbereiden
In een tijd met toch weer stijgende coronabesmettingen is ook dit evenement virtueel. 'Maar hij kan je wel heel goed voorbereiden op datgene wat er de komende tijd komen gaat. We hopen dat internationale reizen en andere activiteiten straks weer wat meer mogelijk worden. Dan is het wel verstandig om je daar nu ook goed op voor te bereiden. En ik denk dat het juist met deze nabije markten ook virtueel tot zaken te komen.'

Zakendoen over de grens
Alles wat je moet weten over Zakendoen in het buitenland. Een wekelijkse rubriek, onair en online als podcast. Presentatie: Thomas van Zijl.