Frequente communicatie met relationele culturen
Speel de aflevering afOf luister via BNR app Spotify Apple Podcasts
Over de aflevering
Ondanks de coronacrisis kijken ondernemers nog altijd naar kansen in het buitenland. Elke maandag praten we daarom over zakendoen over de grens. Vandaag doen we dat met onze deskundige Esther Janssen, oprichter van Culture-Inc. en schrijver van het boek Zakendoen van hier tot Tokio.
Zakendoen is in de kern verbinding leggen', zegt Esther Janssen, en dat vraagt dat je elkaar ook persoonlijk ontmoet en zo een gevoel krijgt voor die lokale markt en omstandigheden. En zolang die persoonlijke ontmoetingen er niet in zitten, is het zaak om de frequentie van je digitale contacten op te voeren. 'Het is het beste alternatief op dit moment en vooral erg geschikt in relationele culturen, zoals de Zuid-Europese, Arabische en latino-culturen.'
Luister terug | Ondernemen Wereldwijd | Green deal biedt grote kansen in Oost-Europa
Juist in die culturen is videobellen een uitkomst, ook als er geen directe aanleiding is, zegt Janssen. 'Dan hoor je ook meer. Je móet die verbinding weten te leggen; het is ook heel effectief om dat te doen, omdat je meer hoort wat er speelt en daar kun je weer op inspelen. En daar kun je weer op inspelen. Je kunt ook een beetje je compassie tonen met mensen, dus ik denk dat het heel belangrijk is. Overigens zijn social media ook prima om relaties te bestendigen en te versterken.'