Voorkom marketing-missers in het buitenland

Zakendoen over de grens6 jul 20217 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Soms gaat het zodanig fout dat reclamecampagnes zelfs tot een rel kunnen leiden. Janssen geeft het voorbeeld van een tv-commercial van modemerk Dolce en Gabbana. 'In deze reclame weet een Shanghainese dame niet hoe ze pizza of pasta moet eten met stokjes. Dat ging viraal maar bleek echt anti-reclame in China: men was zwaar beledigd. Daaruit blijkt dat niet goed is nagedacht of ingeschat hoe de boodschap bij de lokale doelgroep overkomt. Zonde van de inspanning en vooral contra-productief.'

Culturele check

Janssen geeft als advies om een culturele check te doen om te voorkomen dat je een buitenlandse marketing-misser maakt. Zo kun je een expert inhuren en is het goed om te kijken waar je doelgroep eigenlijk in geïnteresseerd is. 'Speel je wel in op de drijfveren en koopmotivaties van je buitenlandse klant? Een Italiaan vindt andere zaken belangrijker dan een Duitser. Stel dat je aan beiden een auto wil verkopen, dan laat de een zich doorgaans meer door de vormgeving leiden en de ander door technische prestaties. Dat wil je dus in je verkoopbenadering meenemen.'

Over Zakendoen over de grens

Alles wat je moet weten over zakendoen over de grens. Een wekelijkse rubriek, onair en online als podcast. Luister live dinsdagmiddag om 13:50 uur in Zakendoen, of wanneer je wilt via bnr.nl/podcast/zakendoen-over-de-grens, Apple Podcast of Spotify.