Shop till you drop
Amerikaanse consumenten hebben vrijdag een recordbedrag uitgegeven, op Black Friday. De dolle dwaze vrijdag na Thanksgiving is traditioneel de aftrap voor het shopping season in de VS.
Amerikaanse winkels proberen dan op één dag zoveel mogelijk klanten te trekken, met superstunt aanbiedingen en verlengde openingstijden. Volgens de eerste metingen brachten 152 miljoen Amerikanen dit weekend een bezoek aan de winkels, 10 procent meer dan vorig jaar. Ook op internet werd stevig ingeslagen. Het aantal online-aankopen lag een kwart hoger dan in 2010.
De gezonde kooplust van Amerikaanse consumenten kan een opsteker zijn voor de beurs deze week, denkt Wim Zwanenburg van Stroeve & Lemberger: "Ondanks het feit dat het vertrouwen zich op een dieptepunt bevindt, blijven de Amerikaanse consumenten besteden. Ze kwamen wel op de koopjes af, natuurlijk. Nu maar hopen dat ze de rest van de maand geld blijven uitgeven"
Niet te snel conclusies trekken
Martine Hafkamp van Fintessa Vermogensbeheer waarschuwt om niet te snel conclusies te trekken uit de Black Friday-gekte. Dat geeft toch een vertekend beeld van de kooplust onder Amerikanen:
"Het waren wel echt heel veel hoge kortingen. Het was dan misschien wel de drukste dag van het jaar maar ook de minst winstgevende. Je kan beter naar andere cijfers kijken over de Amerikaane economie. Dan zie je trouwens ook dat die er niet eens zo heel slecht voorstaat. De verkoopcijfers op Black Friday zijn een beetje overgewaardeerd als economische graadmeter. Maar het is wel een goede extra indicatie van de toch redelijke stand van de Economie in de VS."
Uitstralings-effecten
Ook buiten Amerika wordt goed gekeken naar de koopbereidheid in Amerika. Zwanenburg:
"Het heeft wereldwijd uitstralings-effecten. Ondermeer op de export vanuit China naar de VS. Consumentenbestedingen zijn goed voor twee-derde van de totale economie in de VS. En Amerika is nog altijd de grootste economie van de wereld". Martine Hafkamp was al niet zo bang voor een double dip in Amerika. Zij ziet de recordverkopen op Black Friday vooral als een extra bevestiging: "Het draagt bij aan het vertrouwen in de markt".
Luister voor het hele gesprek met Martine Hafkamp en Wim Zwanenburg naar Voorkennis van zondag 27 november.
BNR Voorkennis: elke zondag om 17:30 uur.