UPDATE | KPN-hack onder de loep
Zowel het Openbaar Ministerie als telecomwaakhond Opta stort zich op de hack-zaak bij KPN.
Het Openbaar Ministerie heeft een strafrechtelijk onderzoek ingesteld naar het hacken van adres- en inloggegevens bij KPN. Het is de bedoeling om de verantwoordelijken op te sporen en bewijs te verzamelen, zodat de daders kunnen worden berecht.
Opta
Telecomwaakhond Opta onderzoekt of KPN wel genoeg heeft gedaan om te voorkomen dat privégegevens van klanten op straat kwamen te liggen. Hackers maakten vrijdag de adres- en inloggegevens van ruim 500 KPN-klanten openbaar.
Volgens Opta hebben ondernemingen als KPN de wettelijke plicht om maatregelen te nemen ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer van klanten. Daarom onderzoekt de waakhond of KPN aan die plicht heeft voldaan.
De telecomtoezichthouder tikte KPN de laatste jaren al vaker op de vingers over de gebrekkige naleving van wet- en regelgeving. In december plaatste Opta het bedrijf onder verscherpt toezicht.
Mail
Intussen is de mail van KPN nog altijd niet bruikbaar. Pas in de loop van zaterdag kunnen accounthouders van KPN weer e-mailen. Bij een
laatste test bleek zaterdag dat de extra capaciteit die is ingezet om het
stuwmeer aan elektronische post te verwerken, niet toereikend was.
Als het mailverkeer straks weer op gang komt, zal dat volgens de woordvoerster stapsgewijs gaan. Een tijdstip kon zij niet noemen. "Een tegenslag'', zei ze. "Echt supervervelend voor onze klanten.''
Alle klanten krijgen een mail waarin wordt uitgelegd hoe zij hun wachtwoord kunnen wijzigen, zodat zij weer veilig kunnen mailen.
Hack
Woensdag meldde KPN al dat onbekenden het bedrijf in januari hadden gehackt. De hackers slaagden erin toegang te krijgen tot servers waar de klantgegevens zijn opgeslagen.
Vrijdag doken namen, adressen, telefoonnummers, e-mailadressen, telefoonnummers, e-mailadressen en wachtwoorden van ruim 500 KPN-klanten op, op pastebin.com. Toen sloot KPN alle e-mail tijdelijk af.
Politieke reacties
De SP wil dat er een spoeddebat komt over de problemen bij KPN, meldt de NOS. GroenLinks heeft Kamervragen gesteld. De PvdA vindt het ongehoord dat KPN de klanten pas na 3 weken informeerde over de problemen.