BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
De Nationale Autoshow

Zwarte dag voor Victor Muller en Saab

  • BNR Webredactie
maandag 19 december 2011, 15:06 Update: maandag 19 december 2011, 17:50
Fragment | Beluister hier de persconferentie die Victor Muller gaf in zijn geheel Fragment | Saabkenner Robert van den Oever volgde de persconferentie Fragment | FD-journalist Mathijs Schiffers: "Het zwartepieten is begonnen"

"Het is de zwartste dag in mijn carrière", dat zei Victor Muller maandag, de dag dat hij het faillissement van Saab heeft moeten aanvragen. Het faillissement van Saab is goedgekeurd door de Zweedse rechtbank.

Maandenlang leek er licht aan het einde van de tunnel voor het getergde Saab maar General Motors weigerde categorisch om mee te werken aan een deal, als het Chinese Youngmen een aandeel zou krijgen. Dat zei Swedish Automobile-topman Victor Muller maandag op een persconferentie in Zweden.

Uiteindelijk ketsten alle deals dus af op een voorwaarde van GM, waardoor er geen uitweg meer bleek te zijn voor het automerk. "Youngman trok zich terug na tien maanden te hebben gewerkt aan het contract. De enige uitweg was het aanvragen van het faillissement", zei Muller op de persconferentie.

En welke constructie er ook bedacht werd, een uitvlucht bleek niet meer mogelijk.

Zwartepieten
FD-collega Mathijs Schiffers was bij de persconferentie in Zweden. Hij vertelt hoe Muller er aantoe was bij de persconferentie.

"Hij sprak zijn frustratie uit over de gang van zaken. General Motors is als obstakel naar voren gekomen. Maar de voornaamste obstakel in zijn ogen was de bewindvoerder die zelf met plannen is komen aanzetten die volgens hem op voorhand al niet mogelijk waren geweest. Het zwartepieten is begonnen", zegt Schiffers.

Schiffers vervolgt: "Muller was kwaad. De oorzaak ligt altijd ergens anders. Als je hem vraagt of hij een fout heeft gemaakt zegt hij dat zijn enige fout het aanstellen van deze bewindvoerder was. Hij zat vol rancune. Hij is dertien miljoen euro kwijt. Dat is zijn persoonlijke verlies. Toch stapt hij daar makkelijk overheen want spijt heeft hij niet van het avontuur, dat zou kinderachtig zijn, zegt hij."

Feniks
Toch hoeft dit volgens Muller geen einde te betekenen van het automerk Saab. "Hoewel het lijkt op het einde, hoeft dat niet zo te zijn. Het kan ook een nieuw begin zijn, waarbij Saab uit haar as herrijst als een feniks."

Want volgens Muller zijn er nog steeds investeerders geïnteresseerd in het merk. "Er zijn partijen die hun interesse hebben uitgesproken in een eventuele overname van het gefailleerde Saab", zei hij.

Doorstart
Albert Jolink, hoogleraar geschiedenis van de economie aan de Universiteit van Amsterdam en hoofddocent entrepreneurship aan de Rotterdam School of Management ziet een doorstart wel gebeuren.

"Er zijn een aantal Chinese partijen die nog steeds erg geïnteresseerd zijn. Die hebben natuurlijk eerder Europese merken opgekocht en die vervolgens redelijk succesvol weer teruggezet in de markt. Saab is een heel interessant voorwerp om iets mee te gaan doen", zegt Jolink.

GM blijft obstakel
GM blijft ook een bij een mogelijke doorstart een obstakel. Het bedrijf is namelijk al 20 jaar eigenaar van Saab en ligt dwars.

Jolink legt uit: "Op dit moment gaat het om de techniek die in de Saab zit verwerkt. Met name de plannen voor de toekomstige modellen. Dat wil je niet onmiddellijk weggeven. Daar zal in het faillissement iets mee moeten gebeuren. Wat er dan vervolgens nog overblijft kan nog steeds interessant zijn om te gebruiken voor een doorstart."

FaillissementNationale AutoshowSaabSwedish AutomobileVictor MullerYoungman
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play