BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Travel

BNR Travel | Luchtvaartindustrie Midden-Oosten is booming

  • Anne-Greet Haars
donderdag 19 juli 2012, 7:57
BNR Travel | Luchtvaartindustrie Midden-Oosten is booming

Over enkele jaren zal de luchtvaart industrie er zeer waarschijnlijk totaal anders uitgaan zien. Reden: de explosieve groei van luchthavens en luchtvaartmaatschappijen in het Midden-Oosten.

Het Midden-Oosten is booming en dan vooral in de luchtvaart industrie. In Abu Dhabi, Dubai en Doha lijken de mogelijkheden en uitbreidingsplannen onbeperkt te zijn.

“Dubai Airport is op dit moment al groter dan Schiphol. Er wordt gebouwd aan een nieuw complex wat niet alleen het vliegveld herbergt maar ook kantoorruimtes; eigenlijk een hele stad. Met deze uitbreiding verwachten ze 160 miljoen passagiers per jaar kunnen vervoeren. Dat is drie keer zoveel als Schiphol”, vertelt Herman Mensink, lector op de hogeschool voor toerisme en verkeer in Breda, aan reisverslaggever Paul van der Linden.

Maatschappijen
Er zijn ook nog drie luchtvaartmaatschappijen die de drie luchthavens als thuishaven hebben. “De gemiddelde leeftijd van de maatschappijen in het Midden-Oosten is vijftien jaar maximaal. Als ik naar de historische luchtvaartmaatschappijen in Europa kijk; die vieren bijna hun honderdjarig bestaan”, zegt Mensink.

“De expansie van de afgelopen tien jaar is groot. Qatar Airways heeft op dit moment 105 vliegtuigen, maar krijgt er tussen nu en 2018 nog 200 bij. Etihad Airways is iets kleiner: heeft op dit moment 63 vliegtuigen, maar heeft er 100 in bestelling. En de grootste van alles, Emirates Airlines heeft op dit moment 137 vliegtuigen en daar komen er 248 bij.”

Groeimarkt
De vraag is of de maatschappijen al die vliegtuigen wel kunnen vullen. “Dat is het interessante. IATA heeft onlangs cijfers uitgegeven, waaruit blijkt dat de groei van het aantal vliegtuigen gelijke tred houdt met de groei van het aantal passagiers”, legt Mensink uit.

“Als je een cirkel om Dubai heen trekt naar locaties die acht uur vliegen zijn kom je in een markt terecht die ongeveer 4,5 miljard potentiële reizigers heeft. En die komen vooral uit India en China.”

West-Europa
Het is een hele grote bedreiging voor West-Europese luchthavens en vliegtuigmaatschappijen, vervolgt Mensink. “Het opvallende is natuurlijk dat de hele luchtvaartindustrie wereldwijd een concurrerende industrie is, en nu krijg je dus Europese luchtvaartmaatschappijen die door de Europese wetgever in een bepaald strak jasje worden gezet en lastiger kunnen gaan concurreren met de internationale maatschappijen.”

KLM
Maar ook Air France-KLM kijkt vooruit. “De president-directeur van KLM, Peter Hartman, heeft onlangs aangegeven dat er joint venture gesprekken gaande zijn met Etihad Airways. Het is hoogst waarschijnlijk dat Air Berlin en Alitalia in die gesprekken betrokken zullen worden.”

Concurrentie
Over vijf jaar zal het hele plaatje er totaal anders uit zien, want de concurrentie uit het Midden-Oosten is gigantisch. “Er zijn een aantal zaken die bij de luchtvaartmaatschappijen in het Midden-Oosten meespelen. Omdat ze veel jonger zijn hebben ze veel lagere personeelskosten, ze vliegen met veel nieuwere vliegtuigen en die zijn veel goedkoper en ze zitten in gebieden waar regelgeving minder streng zijn.”

dubai airportEmiratesEtihadKLMLuchtvaartVliegtuig
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

We reizen meer met het vliegtuig, 'maar nog niet terug op pre-coronaniveau'

Ruim 40.000 boete voor KLM

'Verleg de focus van nationaal treinverkeer naar internationale verbindingen'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update maandag, dag 82

Op het slechtste coronascenario zijn we ook het slechtst voorbereid

Deze Nederlander bouwt aan een klimaatbestendig New York

Auto wint weer van fiets

#128: Jeroen Akkermans ziet een patroon in de door Rusland gevoerde oorlogen

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden