BNR Travel | Luchtvaartindustrie Midden-Oosten is booming
Over enkele jaren zal de luchtvaart industrie er zeer waarschijnlijk totaal anders uitgaan zien. Reden: de explosieve groei van luchthavens en luchtvaartmaatschappijen in het Midden-Oosten.
Het
Midden-Oosten is booming en dan vooral in de luchtvaart industrie. In Abu
Dhabi, Dubai en Doha lijken de mogelijkheden en uitbreidingsplannen onbeperkt
te zijn.
“Dubai
Airport is op dit moment al groter dan Schiphol. Er wordt gebouwd aan een nieuw
complex wat niet alleen het vliegveld herbergt maar ook kantoorruimtes;
eigenlijk een hele stad. Met deze uitbreiding verwachten ze 160 miljoen
passagiers per jaar kunnen vervoeren. Dat is drie keer zoveel als Schiphol”,
vertelt Herman Mensink, lector op de hogeschool voor toerisme en verkeer in
Breda, aan reisverslaggever Paul van der Linden.
Maatschappijen
Er zijn ook nog drie luchtvaartmaatschappijen die de drie luchthavens als
thuishaven hebben. “De gemiddelde leeftijd van de maatschappijen in het
Midden-Oosten is vijftien jaar maximaal. Als ik naar de historische luchtvaartmaatschappijen
in Europa kijk; die vieren bijna hun honderdjarig bestaan”, zegt Mensink.
“De expansie van de afgelopen tien jaar is groot. Qatar Airways heeft op dit moment 105 vliegtuigen, maar krijgt er tussen nu en 2018 nog 200 bij. Etihad Airways is iets kleiner: heeft op dit moment 63 vliegtuigen, maar heeft er 100 in bestelling. En de grootste van alles, Emirates Airlines heeft op dit moment 137 vliegtuigen en daar komen er 248 bij.”
Groeimarkt
De vraag is of de maatschappijen al die vliegtuigen wel kunnen vullen. “Dat is
het interessante. IATA heeft onlangs cijfers uitgegeven, waaruit blijkt dat de
groei van het aantal vliegtuigen gelijke tred houdt met de groei van het aantal
passagiers”, legt Mensink uit.
“Als je een cirkel om Dubai heen trekt naar locaties die acht uur vliegen zijn kom je in een markt terecht die ongeveer 4,5 miljard potentiële reizigers heeft. En die komen vooral uit India en China.”
West-Europa
Het is een hele grote bedreiging voor West-Europese luchthavens en vliegtuigmaatschappijen,
vervolgt Mensink. “Het opvallende is natuurlijk dat de hele luchtvaartindustrie
wereldwijd een concurrerende industrie is, en nu krijg je dus Europese
luchtvaartmaatschappijen die door de Europese wetgever in een bepaald strak
jasje worden gezet en lastiger kunnen gaan concurreren met de internationale
maatschappijen.”
KLM
Maar ook Air France-KLM kijkt vooruit. “De president-directeur van KLM, Peter
Hartman, heeft onlangs aangegeven dat er joint venture gesprekken gaande zijn
met Etihad Airways. Het is hoogst waarschijnlijk dat Air Berlin en Alitalia in
die gesprekken betrokken zullen worden.”
Concurrentie
Over vijf jaar zal het hele plaatje er totaal anders uit zien, want de
concurrentie uit het Midden-Oosten is gigantisch. “Er zijn een aantal zaken die
bij de luchtvaartmaatschappijen in het Midden-Oosten meespelen. Omdat ze veel
jonger zijn hebben ze veel lagere personeelskosten, ze vliegen met veel
nieuwere vliegtuigen en die zijn veel goedkoper en ze zitten in gebieden waar
regelgeving minder streng zijn.”