Milieuzones blijken effectief
Milieuzones die vervuilende dieselrijders uit binnensteden moeten weren blijken behoorlijk effectief. Het aantal boetes dat wordt uitgedeeld is namelijk fors gedaald. En dat betekent dat dieselrijders de binnensteden zijn gaan mijden. Dat blijkt uit een rondgang van BNR langs dertien gemeenten.
MEER
Milieuzones in Nederland
Dit jaar werden er nog maar 16.000 bekeuringen uitgeschreven in die dertien gemeenten. Vorig jaar waren het er fors meer, namelijk 50.000. Ook in de jaren ervoor lag het aantal hoger dan dit jaar. Utrecht was in 2015 de eerste grote gemeente met een milieuzone, inmiddels hebben dertien gemeenten er één. Het overgrote deel weert alleen vervuilende diesel-vrachtwagens. Elke gemeente schrijft haar eigen milieuzonebeleid, wat verschillen in de regels heeft veroorzaakt.
Luchtkwaliteit
Victor Everhardt, D66-wethouder emissieloos vervoer en milieu van de gemeente Utrecht beaamt de conclusie van BNR dat minder boetes duidt op een reductie in dieselauto's in de milieuzones. 'Het RIVM doet ook onderzoek in onze gemeente. Fijnstof is één van de top drie schadelijke factoren, en dat komt ook door auto's.' Dieselauto's stoten meer fijnstof uit. Daarom beredeneert de wethouder het succes van de milieuzones: 'minder diesels, minder vieze lucht, dus een stapje vooruit.'