BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Hemmen

De comeback van de deelfiets

  • Judith Laanen
maandag 29 januari 2018, 14:03 Update: maandag 29 januari 2018, 14:47

De deelfietsen leken voorgoed verdwenen uit het straatbeeld. Maar ze komen nu toch terug. Volgens Deborah Nas, praktijkhoogleraar Strategic Design for Technology-based Innovation aan de TU Delft, zouden er alleen nog maar deelfietsen moeten zijn.

De Gobike, de nieuwe elektrische huur-/leenfiets van de gemeente Rotterdam.
De Gobike, de nieuwe elektrische huur-/leenfiets van de gemeente Rotterdam.ANP
De comeback van de deelfiets

Ooit waren er deelfietsen, en toen ineens niet meer. Wat is er misgegaan? Nas: 'Er waren in één klap te veel fietsen, met nog te weinig gebruikers en geen richtlijnen. Het werd een rommeltje.'

Ineens waren er 7000 deelfietsen in Amsterdam

De gemeente Amsterdam, een van de steden in Nederland waar deelfietsen al eerder werden geïntroduceerd, heeft zich volgens Nas laten overrompelen door het fenomeen deelfiets. En dat kón niet goed gaan. 'Vooral de nieuwe generatie deelfietsen, ook wel free floating deelfietsen of strooifietsen genoemd, hoeft niet meer in een docking station te staan. Dus je kunt ze overal neerzetten en met een smartphone en een slim slot openen. Omdat dat mocht, er waren geen richtlijnen voor, konden die fietsen overal neergezet worden. In een periode van twee maanden zijn naar schatting 7000 fietsen neergezet in Amsterdam.'

Kip-ei-probleem

Dan speelt er volgens Nas nog een ander probleem, namelijk een kip-ei-probleem. 'Er moeten voldoende fietsen zijn om voldoende gebruikers aan te trekken, je moet er als gebruiker op kunnen vertrouwen dat je altijd een fiets in de buurt hebt. Anders word je geen klant. In eerste instantie ga je een moeilijke fase door met meer fietsen dan gebruikers.' Het project is dus nooit uit de probeerfase gekomen.

Zoeken naar het juiste model

Overal ter wereld zitten steden met dezelfde vraagstukken, maar elke stad is anders en dus manifesteert elk probleem zich anders. 'Maar niemand heeft nog het goede antwoord gevonden.' Amsterdam zoekt volgens Nas 'een combinatie tussen het vrij mogen neerzetten van de deelfietsen in minder problematische zones en het verplicht parkeren in speciale deelfietsvakken'.

'Gebruikers moeten opgevoed worden'

Volgens Nas schuilt ook in het nieuwe beleid van de gemeente Amsterdam een gevaar: 'Het is niet uit te leggen aan een gebruiker waar je 'm precies neer mag zetten. En als je in de eerste weken al een boete aan je broek hebt gehad, houd je er snel mee op. Daar zit wel de grote uitdaging. Ik vergelijk het met de snelweg: als je vaak een traject rijdt, weet je waar je hoe hard mag. Maar toen die 130-zones werd ingevoerd, had je als gebruiker ook geen idee waar je 120, 130 of 100 mocht. Dat ging ook veel mis, dat gaat hier ook gebeuren. Gebruikers moeten dus opgevoed worden.'

'Versimpel regels, verduidelijk zones en investeer in communicatie'

Hoe? Door regels te versimpelen, zones eenduidiger te maken en heel veel te investeren in communicatie, denkt Nas. Dat ziet ze nog niet in het nieuwe plan, maar ze hoopt dat er meer achter zit 'dan nu op papier staat'. De deelfiets moet zorgen voor meer ritten met minder fietsen en dat mensen daardoor minder snel de auto pakken, waardoor de openbare ruimte beter benut wordt. Nas denkt dat het nog wel twee jaar gaat duren voordat het systeem een beetje op orde is.

Hemmen
Hemmen

Hemmen

Follow on twitter Visit on Facebook

Gestopt

Sinds 3 september 2018 presenteert Roelof Hemmen het programma BNR's The Big Five, elke werkdag van 10:00-11:00 uur.

BNR app iTunes Spotify RSS
DeeleconomieEconomieFietsenMobiliteit
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

S4E170: Als je te vroeg tankt, tank je altijd te vaak

Update | Onderzoek naar transparantie laadtarieven

Simon Reinink (Concertgebouw) over hulp van buitenaf

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Twitter gaat na Trump in de aanval met betaalde abonnementen

Opinie | VS kruipt omhoog, China stagneert

Miljoenenschandaal bij landsadvocaat

Boekenclub: hoe creëer je psychologische veiligheid?

Wat wil de Partij voor de Ruimtevaart?

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play