BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast De Weg naar een Vaccin Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast De Weg naar een Vaccin Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast De Weg naar een Vaccin Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Zakendoen

'Drie jaar nodig om fanbase Hudson's Bay op te bouwen'

  • BNR Webredactie
woensdag 13 september 2017, 12:38 Update: woensdag 13 september 2017, 13:22

Dagelijks zo'n dertigduizend bezoekers mocht de Amsterdamse vestiging van Hudson's Bay in zijn eerste week begroeten. Een veelbelovend begin, maar volgens directeur inkoop en marketing Jacco van der Steen duurt het zeker twee jaar voor je als nieuw warenhuis je 'fans' aan je gebonden hebt.

Hudson’s Bay opende vorige week zijn eerste vestiging in Amsterdam. De Canadese warenhuisketen ziet Nederland als proeftuin: wat hier werkt, kan straks in andere landen worden overgenomen. 'We hebben het afgelopen jaar zestienhonderd mensen aangenomen, een huzarenstukje, maar ook een gevaarlijk stukje. We hebben nog niets aan marketing gedaan, maar de mensen kopen absoluut, dus het is heel bemoedigend te noemen. Mensen komen zich oriënteren. We moeten het tot nu toe hebben van free publicity: we hebben veel pers gekregen, maar we hebben er nog totaal geen ruchtbaarheid aan gegeven.'

Start van het modeseizoen

De ambitie om eind augustus / begin september te openen is niet geheel willekeurig. 'Het juiste moment om een warenhuis te openen is bij de start van een modeseizoen, in augustus of in februari. 55 procent van de collectie wordt door mode ingegeven en je moet vanaf een bepaald moment huur gaan betalen', legt Van der Steen uit. En dat bleek nog best een zware bevalling. 'Bovendien moet je in januari en februari je merkenportfolio rond hebben.'

'We hebben er nog totaal geen ruchtbaarheid aan gegeven.'

Uiteindelijk herbergt Hudson's Bay zo'n vijfhonderd merken. Het aantal merken dat uiteindelijk 'nee' heeft gezegd is op de vingers van één hand te tellen. Al betreurt Van der Steen het afhaken van het Amsterdamse Daily Paper. 'We willen graag Nederlandse merken aanbieden en mensen verrassen met dingen die je niet één, twee, drie bij een warenhuis verwacht. Doordat je een lokaal team hebt en weet wat de Nederlandse klant waardeert en niet waardeert, hebben we daar goede invulling aan kunnen geven. Ik denk dat dat alleen maar positief is.'

Steun vanuit Amerika

Met een verlies voor moederbedrijf HBC dat in het eerste halfjaar opliep van 162 miljoen naar 286 miljoen euro, lijken de Nederlandse Hudson's Bay-vestigingen niet onder een heel gunstig gesternte te kunnen opstarten. Toch heeft Van der Steen naar eigen zeggen alle steun vanuit het Amerikaanse moederbedrijf om een eigen reputatie op te kunnen bouwen in Nederland. 'Ze willen graag op lange termijn succesvol zijn in Europa. We krijgen gigantische complimenten dat we een waanzinnige prestatie hebben geleverd.'

Zakendoen
Zakendoen

Zakendoen

Follow on twitter Visit on Facebook Email

Elke werkdag 12:00 tot 14:00 uur, live vanuit de studio of op locatie.

Hét zakelijke nieuwsprogramma van de Nederlandse radio. Presentatie: Thomas van Zijl

BNR app iTunes Spotify RSS
Mede mogelijk gemaakt door:
DetailhandelEconomieHudson's BayRetailZakendoen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Lobbypanel over Herstel NL en de persconferentie

Eveline Ruinaard (Kifid)

Eveline Ruinaard (Kifid) over hulp bij problemen met de bank

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | 15 jaar falen, tóch krediet!

De digitale euro zou banken overbodig maken

FOMO en de bitcoin-jojo

Iedereen moet weer trouw 1,5m afstand houden en handen wassen

S4E169: Laat ‘m staan, of ga op je bek met een oude Amerikaan

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play