'Drie jaar nodig om fanbase Hudson's Bay op te bouwen'
Dagelijks zo'n dertigduizend bezoekers mocht de Amsterdamse vestiging van Hudson's Bay in zijn eerste week begroeten. Een veelbelovend begin, maar volgens directeur inkoop en marketing Jacco van der Steen duurt het zeker twee jaar voor je als nieuw warenhuis je 'fans' aan je gebonden hebt.
Hudson’s Bay opende vorige week zijn eerste vestiging in Amsterdam. De Canadese warenhuisketen ziet Nederland als proeftuin: wat hier werkt, kan straks in andere landen worden overgenomen. 'We hebben het afgelopen jaar zestienhonderd mensen aangenomen, een huzarenstukje, maar ook een gevaarlijk stukje. We hebben nog niets aan marketing gedaan, maar de mensen kopen absoluut, dus het is heel bemoedigend te noemen. Mensen komen zich oriënteren. We moeten het tot nu toe hebben van free publicity: we hebben veel pers gekregen, maar we hebben er nog totaal geen ruchtbaarheid aan gegeven.'
Start van het modeseizoen
De ambitie om eind augustus / begin september te openen is niet geheel willekeurig. 'Het juiste moment om een warenhuis te openen is bij de start van een modeseizoen, in augustus of in februari. 55 procent van de collectie wordt door mode ingegeven en je moet vanaf een bepaald moment huur gaan betalen', legt Van der Steen uit. En dat bleek nog best een zware bevalling. 'Bovendien moet je in januari en februari je merkenportfolio rond hebben.'
'We hebben er nog totaal geen ruchtbaarheid aan gegeven.'Uiteindelijk herbergt Hudson's Bay zo'n vijfhonderd merken. Het aantal merken dat uiteindelijk 'nee' heeft gezegd is op de vingers van één hand te tellen. Al betreurt Van der Steen het afhaken van het Amsterdamse Daily Paper. 'We willen graag Nederlandse merken aanbieden en mensen verrassen met dingen die je niet één, twee, drie bij een warenhuis verwacht. Doordat je een lokaal team hebt en weet wat de Nederlandse klant waardeert en niet waardeert, hebben we daar goede invulling aan kunnen geven. Ik denk dat dat alleen maar positief is.'
Steun vanuit Amerika
Met een verlies voor moederbedrijf HBC dat in het eerste halfjaar opliep van 162 miljoen naar 286 miljoen euro, lijken de Nederlandse Hudson's Bay-vestigingen niet onder een heel gunstig gesternte te kunnen opstarten. Toch heeft Van der Steen naar eigen zeggen alle steun vanuit het Amerikaanse moederbedrijf om een eigen reputatie op te kunnen bouwen in Nederland. 'Ze willen graag op lange termijn succesvol zijn in Europa. We krijgen gigantische complimenten dat we een waanzinnige prestatie hebben geleverd.'