'Gebalanceerde investering' moet Toverland doen groeien
Ruim zestien jaar geleden opende attractiepark Toverland als een overdekte speelhal. Inmiddels zijn de Limburgers uitgegroeid tot een themapark met bijna 700.000 bezoekers per jaar. Maar Toverland wil meer: in 2018 moet het park anderhalf keer zo groot zijn.
'We zijn na zestien jaar ondernemen eindelijk op het punt gekomen waar we ook écht om begonnen zijn: en wereld maken waar magie leidend is', zegt directeur Caroline Kortooms. 'We willen Toverland op een meer volwassen manier neerzetten, ook qua schaalgrootte. Dat moment is nu.'
Publiek geld voor uitbreiding
Met de uitbreiding van het attractiepark is een investering van ongeveer dertig miljoen euro gemoeid. Een deel van dat bedrag, twee miljoen euro, wordt door de provincie Limburg geïnvesteerd in de vorm van een lening. Dat er publiek geld wordt geïnvesteerd in een commerciële partij als Toverland is volgens Kortooms niet onlogisch. 'Uiteindelijk is de provincie een orgaan dat ook een gezonde financiële situatie als uitgangspunt wil nemen. Zij hebben vertrouwen in hetgeen dat wij aan het doen zijn.'
Kortooms zegt dat ze in plaats van de provincie ook naar een publieke investeerder hadden kunnen stappen, maar vindt dat dat de investering nu gebalanceerd in elkaar zit. 'We hebben een stuk eigen vermogen, we hebben een deel met onze huisbankier gefinancierd, het LIOF en we hebben de obligatiehouders. Voor ons was dat een hele mooie mix van condities en voorwaarden waarvan we dachten: dit past bij ons', zegt Kortooms.
'Consument is behoorlijk verwend'
Toverland is niet het enige attractiepark dat de noodzaak ziet om verder te investeren. Ook de Efteling, Walibi en Duinrell blijven investeren. Voor Kortooms is het een combinatie van ambitie en noodzaak om verder uit te breiden en te groeien. 'Het start met de droom om een prachtig themapark te maken waarmee we het verschil maken en iets toevoegen. Maar wil je écht mee, dan moet je ook blijven investeren. We zijn als consument behoorlijk verwend geworden en snel verveeld. We moeten door met het ontwikkelen van mooie gebieden en thema’s om de mensen steeds weer aan ons te binden.'