Zakendoen15 dec '17 13:23Aangepast op 15 dec '17 15:08

Hier zit de slechtste slogan van het jaar tussen

Auteur: Judith Laanen

'Wij zeggen geen chardo-nee tegen de borrel', 'Haring is caring' en 'We make it transpossible': slechts een kleine greep uit de 270 inzendingen die dit jaar binnen zijn gekomen voor de verkiezing van de Slechtste Slogan van 2017.

'We krijgen toch elk jaar weer interessante slogans ingestuurd', zegt Christine Liebrecht van het landelijke platform Slechte Slogans. In de zes jaar dat ze de wedstrijd organiseert, ziet Liebrecht bepaalde kenmerken van een slechte slogan terugkomen: hij moet opvallen, de aandacht trekken en mensen moeten 'm goed onthouden, zegt ze, dus het zou kunnen dat ondernemers denken dat een slogan met een schunnige betekenis langer in het geheugen blijft zitten. 'Zoals bepaalde woordspelingen waarvan je je af kunt vragen: wil je dat wel?'

Schunnigheid

Winnaars van eerdere jaren waren onder meer ‘Zit je haircut’ van kapperszaak Local Heroes in Utrecht (2016), ‘Iedere paal gaat erin’ van heibedrijf Steenman in Oosterblokker (2015) en ‘It’s De Cock that makes the man’ van Jan de Cock mode in Tilburg (2013).

Volgens Liebrecht verschilt het enorm of de ondernemers die uiteindelijk genomineerd zijn ook bewust voor de slogans kiezen. 'We interviewen ook altijd de genomineerden. Sommige zijn zich bewust van de bijklank die het oproept en willen dat ook graag, maar anderen, zoals Jan de Cock, willen gewoon per se hun naam in de slogan. Die bleef beweren dat De Cock verwees naar een haan. Hij gebruikt de slogan nog steeds.'

De top 3 slechtste slogans van 2017

- ‘Van kop tot kont, worst in de mond’ – worstenbroodjes van de Millse molen De Korenbloem (Mill, Noord-Brabant);

- Voor iedere gleuf een doos - Moniss verpakkingsmaterialen (Lelystad);

- Alles om uw poes mee te verwennen. Ook als u een kater heeft - 4 Cats kattenspeciaalzaak (Amsterdam).

Bekijk de top 10

Tijdens De Avond van Taal op 30 december wordt de Blauwe Tegel, een Delftsblauw tegeltje met de eigen slogan, uitgereikt aan het ‘winnende’ bedrijf.

Iemand nog een slogan?

Laat het ons weten via #sloganhetook! Voorbeeldje, al jaren een begrip in Den Haag:

Gerelateerde artikelen