Apple verslaat Google als waardevolste merk
Apple heeft Google na vier jaar ingehaald als het meest waardevolle merk ter wereld. Volgens onderzoeksbureau Millward Brown is de maker van de iMac, iPod, iPhone en iPad nu 153,3 miljard dollar waard, 84 procent meer dan een jaar geleden. Google leverde 2 procent in en komt uit op 111,5 miljard.
De top 100 van meest waardevolle merken wordt gedomineerd
door technologiemerken, die goed zijn voor een derde van het totaal.
In de top 5 is het niet anders; fastfoodketen McDonald's is de enige
uitzondering, op de vierde plek. Na Apple en Google bekleedt IBM een
derde positie, Microsoft sluit de rij. Facebook komt dit jaar nieuw
binnen op plaats 35 met een prijskaartje van 19,1 miljard dollar, een
toename van bijna 250 procent. Achter Facebook realiseerde de Chinese
zoekmachine Baidu de grootste relatieve stijging met een groei van 141
procent.
Sterke merken beter bestand tegen recessie
Volgens het onderzoeksbureau blijkt dat sterke merken beter bestand
zijn tegen een recessie. De gezamenlijke waarde van de honderd merken
steeg in een jaar tijd met 17 procent bovengemiddeld. Al die bedrijven
samen zijn nu goed voor 2,4 biljoen dollar. Zo goed als een vijfde van
de hele lijst komt inmiddels uit de opkomende landen als China en
Brazilië.
De westerse luxemerken profiteren daar ook van; consumenten in
opkomende landen zijn er gek op. Gekeken naar sectoren is de
verzekeringsbranche leidend, met dank aan een paar Chinese reuzen. De
fastfoodsector rukt op met een stijging van 22 procent, op de voet
gevold door luxemerken. Techmerken groeiden met 18 procent.
Coca-Cola
Een aantal namen valt op omdat ze al meer dan vijftig jaar bestaan en
het nog steeds goed doen. Naast McDonald's en IBM zijn dat Coca-Cola
net buiten de top op een zesde positie en het Amerikaanse industriële,
financiële conglomeraat General Electric (GE) is tiende.
Met de merkwaarde van Nederlandse bedrijven is het niet best gesteld.
Alleen Shell staat nog in de Brandz top 100, op een 51e plaats met een
waarde van 15 miljard dollar, gelijk aan vorig jaar. ING is eruit
geduikeld. Namen als Heineken, Unilever of Ahold staan er niet in.
Millward Brwon meet de waarde van de merken aan de hand van de
financiële prestaties van de bedrijven gecombineerd met onderzoek onder
miljoenen consumenten.