BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Programma

Apple verslaat Google als waardevolste merk

  • Pieter van den Akker
maandag 9 mei 2011, 7:51

Apple heeft Google na vier jaar ingehaald als het meest waardevolle merk ter wereld. Volgens onderzoeksbureau Millward Brown is de maker van de iMac, iPod, iPhone en iPad nu 153,3 miljard dollar waard, 84 procent meer dan een jaar geleden. Google leverde 2 procent in en komt uit op 111,5 miljard.

 De top 100 van meest waardevolle merken wordt gedomineerd door technologiemerken, die goed zijn voor een derde van het totaal.
In de top 5 is het niet anders; fastfoodketen McDonald's is de enige uitzondering, op de vierde plek. Na Apple en Google bekleedt IBM een derde positie, Microsoft sluit de rij. Facebook komt dit jaar nieuw binnen op plaats 35 met een prijskaartje van 19,1 miljard dollar, een toename van bijna 250 procent. Achter Facebook realiseerde de Chinese zoekmachine Baidu de grootste relatieve stijging met een groei van 141 procent.
Sterke merken beter bestand tegen recessie
Volgens het onderzoeksbureau blijkt dat sterke merken beter bestand zijn tegen een recessie. De gezamenlijke waarde van de honderd merken steeg in een jaar tijd met 17 procent bovengemiddeld. Al die bedrijven samen zijn nu goed voor 2,4 biljoen dollar. Zo goed als een vijfde van de hele lijst komt inmiddels uit de opkomende landen als China en Brazilië.
De westerse luxemerken profiteren daar ook van; consumenten in opkomende landen zijn er gek op. Gekeken naar sectoren is de verzekeringsbranche leidend, met dank aan een paar Chinese reuzen. De fastfoodsector rukt op met een stijging van 22 procent, op de voet gevold door luxemerken. Techmerken groeiden met 18 procent.
Coca-Cola
Een aantal namen valt op omdat ze al meer dan vijftig jaar bestaan en het nog steeds goed doen. Naast McDonald's en IBM zijn dat Coca-Cola net buiten de top op een zesde positie en het Amerikaanse industriële, financiële conglomeraat General Electric (GE) is tiende.
Met de merkwaarde van Nederlandse bedrijven is het niet best gesteld. Alleen Shell staat nog in de Brandz top 100, op een 51e plaats met een waarde van 15 miljard dollar, gelijk aan vorig jaar. ING is eruit geduikeld. Namen als Heineken, Unilever of Ahold staan er niet in.
Millward Brwon meet de waarde van de merken aan de hand van de financiële prestaties van de bedrijven gecombineerd met onderzoek onder miljoenen consumenten.

Applecoca colaGoogleMerken
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Microsoft wil AI-bedrijf van 16 miljard kopen'

Gokproblemen door lootboxen in videogames

Alphabet-aandeelhouder roept Google ter verantwoording

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Verwerpelijk

Een tweede huis als belegging

Opinie | Fed-baas weet niks van kakkerlakken

Na één vraag van het FD trok de nieuwe accountantsvoorzitter zich terug

Over QAnon en de vastgelopen EverGiven, en de overlevingskans van Covid19

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play