BNR Darwin | Laat je personeel zingen!
Een bedrijf met een sterk clubgevoel trekt beter personeel aan. Om dat teamgevoel te creëren mag volgens experts de trukendoos open: van bedrijfsliederen tot spelletjes op de werkvloer.
Hoe krijg ik als werknemer een goede indruk van de organisatie en hoe weet ik of ik hier tussenpas? En hoe kun je als bedrijf hier slim op in spelen? Met andere woorden; hoe zorg je ervoor dat iedereen bij die club wil horen?
We spreken hierover met Pieter Paul Verheggen, algemeen directeur Motivaction. Hij begeleidt bedrijven bij het aanpassen van hun bedrijfscultuur. Van productiebedrijven tot zakelijke dienstverlening.
Betrouwbaarheid
"Een interessante case nu zijn ook de financiële instellingen. Ook die helpen we mee te veranderen in de tijd. Daar willen we vooral de betrouwbaarheid naar een hoger niveau tillen. Dat vraag om een ander soort mores en een ander soort mensen misschien ook wel," aldus Verheggen.
Ook René Herremans, senior manager Employer Branding voor Ahold Europe schuift aan. Hij is verantwoordelijk voor de werkgeversmerken van Ahold in Europa en is daarnaast ook eigenaar van een eigen adviesbureau Merkrelaties.
Concurreren
"De arbeidsmarkt herstelt nog niet zo snel, maar je zult altijd moeten concurreren om de beste mensen. Je moet als bedrijf laten zien dat je een rol kan spelen in het leven van mensen. En dat is belangrijk, want privé en werk raken steeds meer verweven met elkaar."
De reportage is deze week gemaakt bij Microsoft Nederland. Een bedrijf dat stevig inzet op een herkenbaar bedrijfsprofiel. Hoe vertalen ze dat concreet door op de werkvloer in acties en intiatieven voor het personeel? Onze verslaggever Elfanie toe Laer neemt een kijkje.
Luister elke maandag om 19.00 uur naar BNR Darwin met Marijke Roskam.