BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Digitaal

Steeds meer gratis speelfilms op YouTube, legaal

  • Saskia van Huijgevoort
woensdag 13 juni 2012, 15:00 Update: vrijdag 15 juni 2012, 16:11
Luister hier naar het hele interview over video's op YouTube met Willem Pruijssers van distributeur Dutch FilmWorks

Je kunt moeilijk zeggen dat het in het geheim is gebeurd, maar ze hebben het ook niet van de daken geschreeuwd.

Nederlandse filmdistributiebedrijven hebben de laatste tijd een aantal speelfilms gratis op YouTube gezet. Een greep uit het aanbod: Ik omhels je met duizend armen, Bend it like Beckham, High Noon, Soul Men, Showgirls en nog veel meer.

"Op dit moment hebben we twaalf films online staan op het YouTube-kanaal youtube.com/yourfilms. In de loop van het jaar wordt dat uitgebreid naar 100 tot 150 stuks", zegt Willem Pruijssers van distributeur Dutch FilmWorks in BNR Digitaal. Het bedrijf gebruikt het YouTube-kanaal als testfase. "Advertising on demand zit in het pre-embyionale stadium: we willen met deze films leren hoe we geld met deze video's kunnen verdienen en of er interesse voor is. We verwachten dat speelfilms op YouTube binnen een aantal jaren een grote markt zal worden."

"Uitiendelijk willen we de films mooi georganiseerd aanbieden. Als filmdistributeur hebben we het totale licentierecht van een film voor Nederland en België. Op deze manier kunnen we films niet alleen uitbrengen op TV en DVD, maar dus ook op YouTube. Over een aantal jaren verwachten we dat grote spelers als RTL XL, UPC en SBS deze initatieven zullen combineren met hun eigen kanalen. Deze trend zit nog in een ontwikkelingsfase, dus daarom bieden we de films nu zelf aan", legt Pruijssers uit.

Reclame
Kijkers krijgen gemiddeld elke twintig minuten een reclameblok voorgeschoteld, net als op de televisie. Naast Nederlandse films, worden ook grote Amerikaanse blockbusters online gestreamd. Op dit moment is het YouTube-kanaal nog niet lucratief, zegt Pruijssers. Opvallend is wel de populariteit van aparte films. Zo is de Chinese vechtfilm The Warlords in twee maanden tijd bijna 40.000 keer bekeken.

De toekomst voor het aanbieden van online speelfilms ziet Dutch FilmWorks positief in. "We zijn al een aantal jaren met Transactional Video on Demand bezig. Daarbij kunnen kijkers per film betalen om deze te bekijken, een soort moderne digitale videotheek dus. Na de home entertainmentmarkt en de bioscoopmarkt dat de derde grootste markt van films en zet 10 procent van onze winst om. Vermoedelijk zal deze markt tussen nu en drie jaar een derde van de omzet genereren als we in die verhoudingen blijven denken. Dat is zo'n 10 miljoen euro per jaar."

Meer digitaal nieuws? Luister elke woensdag om 14:30 uur naar BNR Digitaal of bezoek de website.

Dutch Film WorksHollywoodkijkenlegaalnederlandsspeelfilmsYouTube
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update zaterdag, dag 87

Postma in Amerika | pikante verspreking van Bush

De terugblik op 2 jaar Coronapandemie van Diederik Gommers. Deel 1

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden