Steeds meer gratis speelfilms op YouTube, legaal
Je kunt moeilijk zeggen dat het in het geheim is gebeurd, maar ze hebben het ook niet van de daken geschreeuwd.
Nederlandse filmdistributiebedrijven hebben de laatste tijd een aantal speelfilms gratis op YouTube gezet. Een greep uit het aanbod: Ik omhels je met duizend armen, Bend it like Beckham, High Noon, Soul Men, Showgirls en nog veel meer.
"Op dit moment hebben we twaalf films online staan op het YouTube-kanaal youtube.com/yourfilms. In de loop van het jaar wordt dat uitgebreid naar 100 tot 150 stuks", zegt Willem Pruijssers van distributeur Dutch FilmWorks in BNR Digitaal. Het bedrijf gebruikt het YouTube-kanaal als testfase. "Advertising on demand zit in het pre-embyionale stadium: we willen met deze films leren hoe we geld met deze video's kunnen verdienen en of er interesse voor is. We verwachten dat speelfilms op YouTube binnen een aantal jaren een grote markt zal worden."
"Uitiendelijk willen we de films mooi georganiseerd aanbieden. Als filmdistributeur hebben we het totale licentierecht van een film voor Nederland en België. Op deze manier kunnen we films niet alleen uitbrengen op TV en DVD, maar dus ook op YouTube. Over een aantal jaren verwachten we dat grote spelers als RTL XL, UPC en SBS deze initatieven zullen combineren met hun eigen kanalen. Deze trend zit nog in een ontwikkelingsfase, dus daarom bieden we de films nu zelf aan", legt Pruijssers uit.
Reclame
Kijkers krijgen gemiddeld elke twintig minuten een reclameblok voorgeschoteld, net als op de televisie. Naast Nederlandse films, worden ook grote Amerikaanse blockbusters online gestreamd. Op dit moment is het YouTube-kanaal nog niet lucratief, zegt Pruijssers. Opvallend is wel de populariteit van aparte films. Zo is de Chinese vechtfilm The Warlords in twee maanden tijd bijna 40.000 keer bekeken.
De toekomst voor het aanbieden van online speelfilms ziet Dutch FilmWorks positief in. "We zijn al een aantal jaren met Transactional Video on Demand bezig. Daarbij kunnen kijkers per film betalen om deze te bekijken, een soort moderne digitale videotheek dus. Na de home entertainmentmarkt en de bioscoopmarkt dat de derde grootste markt van films en zet 10 procent van onze winst om. Vermoedelijk zal deze markt tussen nu en drie jaar een derde van de omzet genereren als we in die verhoudingen blijven denken. Dat is zo'n 10 miljoen euro per jaar."
Meer digitaal nieuws? Luister elke woensdag om 14:30 uur naar BNR Digitaal of bezoek de website.