Digitaal8 jan '13 17:08Aangepast op 9 jan '13 00:14

CES: de thuisblijvers hebben altijd gelijk

Auteur: Herbert Blankesteijn

"Hé, moet jij niet op de CES in Las Vegas zijn?" Die vraag moet ik in de eerste week van elk jaar vele malen beantwoorden. En het antwoord is: nee, ik kijk wel uit.

I've been there. Ik beklaag de collega's die daar tussen de kraampjes doorsjouwen. De meeste stands lijken op elkaar; overal beuken de bassen en wiegen de borsten van de booth babes. Daar sta je dan, met je videocamera. Is dit een belangrijk product? Daarvoor moet je een gesprek gaan voeren met de zoveelste stropdas, waarvan je maar moet afwachten of hij zijn eigen product kent en of hij bereid is er een eerlijk beeld van te geven. Na één gangpad ben je doodop en dan moet je er nog tweehonderd.

Dit jaar valt me op dat hoog aangeschreven journalisten zich demonstratief afzetten tegen het evenement. Alexia Tsotsis van TechCrunch merkt op dat de vijf belangrijkste internetbedrijven (Amazon, Apple, Facebook, Google en Microsoft) allemaal afwezig zijn. En ze laat weten dat ze vooral gaat om te dansen en te netwerken. En o ja, vertegenwoordigers van de Grote Vijf zullen er heus wel zijn maar dan in de menigte, om te zien wat de markt te bieden heeft. En om te netwerken.

Slate wijst op het dilemma waarvoor de CES bedrijven plaatst. Eigenlijk moet je dáár je nieuwe producten presenteren. Maar omdat iedereen dat doet, levert dat nul aandacht op. Het gevolg is dat veel producten al dagen eerder gelanceerd of gelekt worden. Alleen op die manier val je nog op. Waarmee maak je nog indruk? Met producten van de toekomst, die dus nog lang niet af zijn. Daarom noemt Slate de CES één grote parade van vaporware, verdampwaren, producten die er nooit zullen komen.

Drie jaar geleden: Steve Ballmer van Microsoft zwaait met de HP Slate, op een moment dat de iPad alleen nog maar een gerucht is. Ballmer demonstreerde het apparaat niet, het kwam pas op de markt (en faalde) in oktober 2010 toen de iPad al een half jaar bezig was de wereld te veroveren.

Het is niet moeilijk meer voorbeelden te vinden.

2010:
De Skiff, een buigzame e-reader. Murdoch kocht het bedrijf en had geen interesse voor de hardware.

Lenovo's IdeaPad, net zoiets als de HP Slate maar dan anders.

Toshiba's Cell TV, een tv die zelfs gewone uitzendingen in 3D zou vertalen.

2011:

De Razer Switchblade, een soort gaming-laptop met toetsen die per spel van functie konden veranderen.
De Lenovo U1, een Windows laptop waarvan je het scherm kon losklikken en dan gebruiken als Android tablet (!).

Polaroid's zonnebril et ingebouwde camera's, gepresenteerd door Lady Gaga.Toshiba's brilvrije 3D-tv.

2012 :MySpace TV, videodienst van het ooi zo succesvolle sociale netwerk, nu deels eigendom van Justin Timberlake.
De OLPC (One Laptop Per Child) tablet, opvolger in tabletvorm van de $100 laptop.
Vizio's 3D-tv die onder andere twee spelers tegelijk een 3D-ervaring zou bezorgen.

De vaporware van dit jaar is niet moeilijk aan te wijzen. De 4k of ultra-hd-tv's van Sony en Samsung werken wel maar komen niet op de markt voordat studio's en zenders de scherpte van hdtv met nog eens een factor vier hebben opgevoerd. De huidige hdtv deed er ook een jaar of 25 over om door te breken. En over flexibele schermen zal wéér worden opgeschept, maar wie wil er een gadget dat kan verkreukelen, scheuren en wegwaaien? Spijker het gewoon op een plank, dan heb je er tenminste houvast aan.

En 3D-tv, zou iemand daar nog serieus over durven beginnen? Reken maar. Het wordt de vaporware van het decennium, let maar op.

Een bedrijf dat echt iets te melden heeft, aldus Slate, zou wel gek zijn dat tijdens CES te doen. Veel te moeilijk om de aandacht van reporters te krijgen. Een product dat echt iets voorstelt krijgt op een ander moment óók wel een zaaltje vol, makkelijker zelfs. Als gevolg domineert op CES naast de vaporware de middelmaat: producten die iets sneller, groter of dunner zijn dan de vorige versie.

Afkeer van CES wordt het mooist verwoord door  MG Siegler in TechCrunch. Zijn stuk bevat uitsluitend vragen. Zoals: Heb je gezien dat er geen prijs of releasedatum wordt vermeld? Waarom heeft iedereen hier een iPhone of een iPad? Kunnen we al gaan drinken?

Daar ga ik dus niet een week van mijn tijd insteken, om van de kosten maar te zwijgen. Die arme collega's met hun camcorcers in de gangpaden, die bezorgen samen mij een beeld dat ze zelf niet hebben - behalve dan met hun laptop op hun hotelkamer, via internet.

Gerelateerde artikelen