BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Digitaal

Strijd op mobiele markt: de consument wint!

  • Pieter van den Akker
maandag 29 oktober 2012, 6:48
BNR's Annick van der Leeuw: "Harde concurrentie betekent lagere prijzen en betere producten. Dus laat die launches en events maar komen!"

De strijd op de mobiele markt is harder dan ooit. Met launches en presentaties proberen grote spelers zoals Google, Apple en Microsoft de gunst, en het geld, van de consument voor zich te winnen.

Maandag presenteert Microsoft de Windows Phone 8. Google had ook een presentatie gepland staan, maar die is in verband met orkaan Sandy uitgesteld. Hoe gaat deze strijd verder en wie wordt de winnaar?

Gratis aandacht
Als ware kemphanen vechten Google, Apple en Microsoft voor het grootste stuk van de mobiele taart. Nu het mobiele internet zo'n vlucht heeft genomen, wordt elk nieuw product of besturingssysteem groots gelanceerd met een media-event. Journalist en schrijver van boeken over Google en Facebook Peter Olsthoorn legt op BNR uit waarom: "Dat doen ze op de eerste plaats om gratis aandacht te krijgen. Er komt een heleboel publiciteit bij kijken. Er zijn tegenwoordig een heleboel bloggers en techjournalisten en van alles en nog wat dat er om heen cirkelt."

En met de belangrijke shopmaanden november en december voor de deur vliegen de launches en events ons helemáál om de oren. "Dus dat Microsoft en Google op dezelfde dag een presentatie plannen is geen toeval, legt Ed Achterberg van Telecompaper uit. "Het gaat echt om enorm grote aantallen. Dan heb je het over miljoenen, honderden miljoenen mensen danwel gebruikers. Er wordt gewoon heel veel in verdiend. Dus de belangen zijn erg groot. Deze bedrijven bevechten elkaar op alle fronten."

Grote spelers
Maar hoe liggen de verhoudingen op dit moment? Er zijn een paar grote spelers, zegt Achterberg. "Als je inzoomt op de operatingssystemen en op de mobiles heb je natuurlijk Apple met z'n iOS, Google met Android. En je had Blackberry dat het afgelopen jaar 'hard' bezig was om te overleven." En daar komt Microsoft nu dus bij, met de Windows Phone die groot gelanceerd wordt. Zowel Achterberg als Olsthoorn denkt dat Blackberry snel het veld zal ruimen. Maar of één van de strijdende partijen als winnaar uit de bus gaat komen, is moeilijk te zeggen, volgens Olsthoorn.

Olsthoorn: "De beleggers zitten misschien op dat soort adviezen te wachten, maar ik zou het niet 1-2-3 zeggen. Als je naar de koersontwikkelingen kijkt, doet Apple het toch 't beste momenteel. Het is veruit het sterkst. Ik denk dat Google weer een stukje gaat inlopen. Bij Microsoft zie je dat ze met heel aardige producten komen. Bijvoorbeeld software die redelijk goed op elkaar aansluit, voor mobiel en vast: onderschat Microsoft nooit natuurlijk."

Geld verdienen
Interessant is dat ze alle drie op een andere manier geld verdienen aan de smartphones. Kort door de bocht kan je zeggen dat Apple zijn geld binnenhaalt met de hardware, Google verdient aan advertenties en Microsoft met de software. "Maar dat neemt niet weg dat Microsoft ook wil groeien met reclame, dat Apple ook content en software brengt en aan apps verdient en dat Google z'n businessmodel moet verbreden, want ze zijn veel te afhankelijk van reclame", zegt journalist Peter Olsthoorn.

Maar wie is tot nu toe dan de grootste winnaar van de gevecht? De consument natuurlijk! Harde concurrentie betekent lagere prijzen en betere producten. Dus laat die launches en events maar komen!

AppleGoogleMicrosoftSmartphone
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Moet de baas appen in het verkeer ontmoedigen?

Auto-Update | Fastned haalt 150 miljoen euro op

Clubhouse overtreedt nu al veel Europese regels

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play