Hyves: 'Facebook wordt volwassen'
De beursgang van Facebook is na vandaag een feit. Het netwerk moet ruim 100 miljard waard worden; ruim 200 keer het bedrag waarmee de Telegraaf Hyves kocht. Maarten Naaijkens, marketing manager bij Hyves, noemt de beursgang een nieuwe stap in de internetwereld.
Het Nederlandse sociale medium kijkt niet met afgunst naar de beursgang van de wereldleider van de social media. "Ik vind het vooral interessant. We zijn allemaal internetondernemers en dit is wel echt iets typisch Amerikaans. Het past echt bij de Amerikaanse cultuur om met zo’n grote klap 'live' te gaan. Wij zien het als een nieuwe stap in de internetwereld. Het is een soort volwassenheid die er nu in komt", zegt Naaijkens op BNR.
Veel ruimte voor Facebook
Facebook ontwikkelde zichzelf in amper tien jaar tijd van een netwerk voor studenten aan Harvard University tot het grootste sociale netwerk ter wereld en is nu miljarden waard. Naaijkens verwacht dat het bedrijf voorlopig ook wel miljarden waard blijft. "Ik denk in alle eerlijkheid dat het wel een tijdje zo zal blijven. Het is een beetje de vraag hoe zich dat verder ontwikkelt. Het kan een gigantisch bedrijf worden. Ik ben geen beleggingsexpert en zou ook niet zo snel aandelen kopen. Maar je ziet wel dat er veel ruimte voor en vraag naar is."
Doorontwikkelen
Facebook hoopt ruimt honderd euro per gebruiker te verdienen. In het eerste kwartaal van 2012 verdiende het 1,21 dollar per gebruiker. De vraag de groei in inkomsten per gebruiker gaat bewerkstelligen. "Het is een beetje de vraag hoe lang zo’n bedrijf kan doorontwikkelen. Ik weet niet of dat op de lange termijn 100 dollar kan worden. Het klinkt mij wel als heel veel geld in de oren. En ik weet niet of dat wenselijk is vanuit de eindgebruiker", zegt Naaijkens.
Privacy
Het is dan ook de vraag of de privacy van de gebruiker niet gaat lijden onder de verdiendrift van Facebook. Bij Hyves is de privacy een van de belangrijkste fundamenten, zegt Naaijkens. "Vooral omdat wij heel veel jongere gebruikers hebben. Het voordeel van een beursgang is dat je als bedrijf wel transparanter moet gaan werken. Ik denk dat Facebook daar wel mee om weet te gaan."
Hoewel het Nederlandse netwerk dus met interesse kijkt naar de beursgang van haar grootste concurrent, zegt Naaijkens dat Hyves nooit naar de beurs zal gaan. "Indirect zijn we al beursgenoteerd omdat we onderdeel zijn van de Telegraaf Media Groep. Een beursgang is helemaal niet mogelijk in die zin."