Staat de Wii U op jouw verlanglijst?
Voor het eerst in tijden wordt er een nieuwe spelcomputer geintroduceerd. Nintendo komt 30 november met de Wii U op de Nederlandse markt.
De spelcomputer zal op menig verlanglijstje staan, verwacht BNR economieredacteur Pieter van der Werff. De vorig keer dat Nintendo met een nieuwe spelcomputer kwam werd de gamemarkt op z'n kop gezet. De Wii's waren niet aan te slepen, vertelt gamejournalist Jan Meijroos:
"De Wii was tijdens de introductie een revolutie. Mensen die daarvoor nooit games speelden gingen opeens gamen. Het was ook heel makkelijk uit te leggen: je had een soort afstandbediening waarmee je de games bestuurde in plaats van een ingewikkelde gamepad met 26 knoppen."
Reclames
"Dat werd ook tot in het extreme uitgebuit door Nintendo door allerlei
reclames van lachende bejaarden en moeders die opeens aan het bowlen gingen.
Fair enough: het was ook heel simpel. Ik heb ook veel mensen in mijn omgeving gezien
die gingen gamen, die daarvoor geen interesse hadden. Maar die magie was wel
wat uitgewerkt op termijn", zegt Meijroos.
Controller
En dus moest Nintento ook echt met iets nieuws komen. "De grootste
vernieuwing is de controller, die tegelijkertijd ook een scherm is. Er gebeuren
dus zowel dingen op je tv-scherm als op het scherm van de controller",
vertelt Michel Musters van Gamer.nl.
Dat extra schermpje is de grote vernieuwing, maar de vraag is of het echte een knaller wordt. De Wii was meteen een succes maar soms duurt het ook even voordat de mogelijkheden helemaal landen.
Uitkristalliseren
"Hoe dat zich gaat uitkristalliseren in games in de toekomst, dat is
mij nog niet helemaal duidelijk. Maar dat is wel vaker zo. Als iemand met een
nieuwe controller komt, dan duurt het soms één à twee generaties games voordat ze daar
de ultieme game bij gevonden hebben", vertelt Evert Hogendoorn, gamedesigner
bij Ijsfontein.
Big business
Toch staat er heel wat op het spel want de game-industrie is big business.
Researcher Gartner schat de hardwaremarkt in 2013 op 25 miljard dollar en de
softwaremarkt op dik het dubbele.
Bij de Wii was de hardware een groot succes. Nintendo heeft er in totaal bijna 100 miljoen van verkocht. Maar bij de software was het succes gek genoeg een stuk minder groot. Mensen kochten relatief weinig spellen en gameproducenten haakten snel af. Dat kwam onder andere omdat de Wii grafisch niet krachtig genoeg was en daardoor al snel niet geschikt was voor de nieuwste games.
Innovatie
Die inhaalslag lijkt nu met het nieuwe apparaat gemaakt. Maar Sony en
Microsoft zullen ook snel met iets nieuws komen en dan is de Wii U grafisch
gezien weer snel achterhaald. Maar dat is een keuze van Nintendo: het bedrijf zet juist in op andere
innovatie. Maar een probleem bij de Wii U zou wel eens het verkoopverhaal
kunnen zijn. "Bij de Wii was het een heel simpel concept. Je kon opeens
tennissen in de huiskamer: iedereen snapte dat", zegt Musters.
Geen unique selling point
Toch denkt Jan Meijroos dat het uiteindelijk wel zal gaan lopen. "Als
straks Mario Karts en Zelda zich weer aandienen, dan zal je grote groepen
krijgen die daarvoor gaan. Nintendo blijft gewoon kwaliteit. Maar echt een
enorm unique selling point dat is er eigenlijk niet. Je kunt het vergelijken
met de stap van de iPhone 3 naar de iPhone 5: het is allemaal wat sneller en
beter, maar het is geen revolutie en dat was de Wii wel."
Malle Eppie
Maar schrijf Nintendo niet te vroeg af. "Nintendo is wel vaker als
malle Eppie verklaard en afgeschreven door pers of analisten. En dan komen ze
toch iedere keer weer terug met iets nieuws. Maar de tijd zal het leren."