Internet is grootste reclamezuil geworden
Internet is de belangrijkste reclamezuil van ons land geworden. De digitale advertentiemarkt is de markt voor televisiereclame voorbij gestreefd in omvang. Op het net werd in 2010 een netto-omzet van 962 miljoen euro behaald.
Dat blijkt uit de Online Adspend Study 2010 die Deloitte uitvoerde in
opdracht van IAB, de brancheorganisatie voor de
online advertising en interactieve marketing industrie. Dankzij de groei van
online advertising kende de hele Nederlandse advertentiemarkt in 2010 weer
een omzetstijging. Dit ondanks nog altijd dalende advertentie-inkomsten voor
kranten en tijdschriften.
Consument focust op online media
Als belangrijkste reden voor de opkomst van internet als
reclamezuil wordt het veranderende consumentenpatroon genoemd. De aandacht van
de consument verschuift steeds verder in de richting van online media.
De verwachting is dat de stijgende lijn van de digitale
advertentiemarkt de komende jaren wordt doorgetrokken. Opvallend is dat slechts 16 miljoen euro is uitgegeven aan
op de websitebezoeker toegesneden advertenties naar aanleiding van surf- en
zoekgedrag. Dat is nog geen twee procent van de totale omzet. ‘Behavioral
targeting’ is in Nederland relatief jong, vandaar het beperkte aandeel in 2010,
luidt de verklaring hiervoor.