BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Duurzaam

De Nigerdelta blijft een olieramp

  • Mijke Hurkx
maandag 26 november 2012, 5:46 Update: maandag 26 november 2012, 21:00
Om de eigen inspanning te tonen, nam Shell verslaggever Jeroen Stans mee naar de plek die tientallen jaren lang zwaar vervuild was. PvdA-Tweede Kamerlid Jan Vos: "Als dit op de Nieuwe Waterweg zou gebeuren, zouden we het ook niet toestaan."

Shell en Nigeria komen beloftes om de enorme olievervuiling in de Nigerdelta aan te pakken niet na. Shell en de Nigeriaanse overheid beloofden een fonds, maar er is na een jaar nog geen cent op gestort.

Deze harde kritiek komt van de Verenigde Naties. Vorig jaar presenteerde de VN een vernietigend rapport over de al 50 jaar durende olieramp in het gebied.

Beloftes
Shell claimt alle olie in het eigen gebied op te ruimen, ongeacht de oorzaak. Of het nu is veroorzaakt door eigen lekkage, door sabotage of door diefstal.

Te weinig gedaan
Tony Attah, de tweede man van Shell in Nigeria, draait er niet omheen: sinds het verschijnen van het VN-rapport is er ook in zijn ogen te weinig gedaan om de olievervuiling aan te pakken.

Fonds
In het UNEP-rapport werd aanbevolen een fonds op te richten waarin door onder meer de Nigeriaanse overheid en Shell in totaal 1 miljard dollar zou worden gestort. Met dat geld zou de komende 5 jaar de olievervuiling in de Niger Delta worden aangepakt. Maar van dat fonds is nog niets terechtgekomen, zegt Henrik Slotte namens de VN. Er wordt al een jaar lang veel gesproken, maar feitelijk niets gedaan.

Wie aan zet?
Attah blijft erbij dat de Nigeriaanse overheid als eerste aan zet is. Shell werkt in de Nigerdelta in een joint venture. De Nigeriaanse overheid is de grootste partner in dat samenwerkingsverband. En zolang de Nigeriaanse overheid niet in actie komt, en Shell wacht op de overheid, gebeurt er volgens Slotte weinig om de milieuramp in de Niger Delta echt aan te pakken.

Onaanvaardbaar
De situatie is onaanvaardbaar, vindt PvdA-Tweede Kamerlid Jan Vos. "Dat is onacceptabel voor de Nigeriaanse overheid, maar ook onacceptabel voor Shell. Shell is een Brits-Nederlands bedrijf dat de mond vol heeft over maatschappelijk verantwoord ondernemen en dan blijkt dat iets als het nakomen van internationaal gemaakte afspraken gewoon niet wordt gedaan."

"Het is heel merkwaardig dat ze wel kunnen samenwerken om olie te winnen, en niet kunnen samenwerken om die olie vervolgens op te ruimen. Het maakt mij niet uit of ze dat doen door een fonds te creëren of dat ze gewoon beginnen om die olie op te ruimen." Vos zal morgen overleggen met minister Lilianne Ploumen van Buitenlandse handel en Ontwikkelingssamenwerking. Hij zal er bij haar op aandringen de Nigeriaanse overheid erop te wijzen dat de veiligheid in het gebied moet worden gegarandeerd.

Nieuwe Waterweg
De pijpleidingen zijn grotendeels verouderd, ze worden gesabotteerd en bovendien heeft de bevolking heel veel last van de milieuproblemen die daar ontstaan. "Het is één van de mooiste natuurgebieden ter wereld, waar ook onze vogels uit het Waddengebied overwinteren. In het drinkwater zit tot 900 keer de toegestane hoeveelheid benzeen. Als dit op de Nieuwe Waterweg zou gebeuren, zouden we het ook niet toestaan."

niger deltaolievervuilingShellvervuiling
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

De Codeberichten van Donald Trump

Opinie | 1900 miljard dollar coronasteun?

Het afscheid van Joop Donkervoort

Tether: stablecoin met een luchtje

BREEKT: 'Rutte zou Asschers voorbeeld moeten volgen'

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play