45 Multinationals werken samen aan waterbesparing
Terwijl miljoenen mensen geen schoon drinkwater hebben, gebruiken bedrijven miljoenen liters per dag. In Rio de Janeiro gaan 45 CEO's samenwerken aan een oplossing.
Volgens cijfers van de VN hebben 800 miljoen mensen geen toegang tot schoon drinkwater. Sanitaire voorzieningen ontbreken bij 2,5 miljard mensen.
Overheden kunnen dit probleem niet alleen oplossen en roepen de hulp in van bedrijven.
Samen sterk
Gisteren tekenden 45 multinationals het ' Water Mandate', een verdrag om zich in te zetten voor waterbesparing. Ook zes Nederlandse multinationals doen hier aan mee, waaronder AkzoNobel en Heineken. De samenwerking is 's werelds grootste verdrag op het gebied van energiebesparing.
De bedrijven zullen zich mee richten op het gebied van watergerelateerde projecten. Op deze manier willen ze actiever amenwerken met overheden en publieke autoriteiten om de wereldwijde watercrisis op te lossen.
Verantwoordelijkheden
De Vn had eerder kritiek op het bedrijfsleven, dat volgens haar geen actie ondernam. Dit verdrag laat zien dat bedrijven zich wel willen inzetten voor duurzaamheid.
Bedrijven die zich aansluiten bij het verdrag zijn onder andere Coca-Cola, Levi Strauss, DSM, en Shell. Coca-Cola gebruikte vorig jaar al 13 procent minder water voor de productie van een liter frisdrank.