BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Duurzaam

Maïs moet maag vullen, geen Mercedes

  • Pieter van den Akker
maandag 17 september 2012, 7:44
Tom van der Lee: "Omdat er zoveel land gebruikt wordt - voor Europa is dat een oppervlakte zo groot als Nederland en België samen - gaat dat ten koste van een enorme extra CO2-uitstoot."

De Europese vraag naar biobrandstof zorgt voor honger in de rest van de wereld. Tarwe en maïs vullen de auto's van Europeanen in plaats van de magen van mensen in derde wereldlanden.

Korting voor wie gezonder leeftZorgverzekeraar Menzis biedt klanten korting als ze ervoor kiezen gezonder te leven. Via een spaarpuntensysteem kunnen ze bijvoorbeeld een deel van het eigen risico betalen.

Dat stelt Oxfam Novib in het rapport The Hunger Grains. Vandaag komen de Europese energieministers samen om te praten over duurzame energie. Oxfam wil dat de Europese Unie haar biobrandstoffenbeleid radicaal omgooit.

Tom van der Lee, directeur campagnes van Oxfam Novib, was vanochtend in de studio te gast bij BNR Humberto Tan. Aan hem de vraag hoeveel mensen er volgens hem gevoed kunnen worden als we geen biobrandstof zouden gebruiken in Europa? Van der Lee: "Dan gaat het om 127 miljoen mensen. Zeg maar een kwart van de bevolking van de EU."

De oorspronkelijke intentie om biobrandstof te gebruiken om de CO2-uitstoot terug te brengen, zei hij. "Alleen pakt het beleid verkeerd uit. Het heeft geen goede milieu-effecten, omdat het land dat nodig is om biobrandstof te gebruiken een andere bestemming had. Vaak een bestemming die meer CO2 vasthield dan plannen van biobrandstofgewassen."

Niet groen, niet sociaal
En de sociale impact werd volgens hem niet onderkend. "Omdat er zoveel land gebruikt wordt - voor Europa is dat een oppervlakte zo groot als Nederland en België samen - gaat dat ten koste van een enorme extra CO2-uitstoot. Dus het is niet groen en het is niet sociaal, dus je moet dit beleid radicaal wijzigen."

De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen, vertelde Van der Lee, 'dat we niet de grote voedselprijspieken kenden die we in 2008, 2011 en nu hebben gehad toen dit beleid bedacht werd'. "Er is een enorm prijsopdrijvend effect van het feit dat biobrandstof kunstmatig in leven wordt gehouden. Er wordt veel geld aan besteed in termen van subsidies en er is een juridische verplichting om het af te nemen."

Verplichting
Wat Oxfam concreet voorstelt? "We willen eigenlijk dat de juridische verplichting verdwijnt. Dat er geen plicht bestaat om in 2020 tot 10 procent van de brandstof uit biobrandstof te laten bestaan. En er zijn tweede generatie biobrandstoffen die wél goede effecten hebben. Maar daarvan is de hoeveelheid veel beperkter, dus dan moet je geen verplichting hanteren."

Oxfam Novib is tegen het gebruik van biobrandstof die gemaakt is van maïs of tarwe. "En ook tegen biodiesel die is gemaakt van zaken als palmolie en soja", voegt Van der Lee eraan toe. De alternatieven zijn andere vormen van duurzame energie: zonne-energie, windenergie en getijdenenergie. "Er zijn heel veel bronnen van duurzame energie die niet weer zelf CO2-uitstoot genereren."

AutobiobrandstofbiodieselOxfam NovibVoedsel
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

S4E164: Autoindustrie ziet pips, want er zijn geen chips

Auto-Update | Stellantis moet gaan 'stralen'

Het afscheid van Joop Donkervoort

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Het coronabeleid schopt de manier van denken in de war

Debat tot laat in de avond over avondklok

BREEKT: 'Trump was misschien een rare vogel, maar helemaal niet zo’n slechte president'

S4E164: Autoindustrie ziet pips, want er zijn geen chips

Dit moet je echt weten voor de volgende stap in je loopbaan

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play