BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast De Weg naar een Vaccin Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast De Weg naar een Vaccin Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast De Weg naar een Vaccin Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Duurzaam

Oldtimers niet meer in bebouwde kom

  • Pieter van den Akker
woensdag 1 augustus 2012, 13:57 Update: woensdag 1 augustus 2012, 16:31
Wouter Karssen van de BNR Nationale Autoshow & Autoblog.nl: "Tot de jaren negentig waren er amper uitstootnormen voor diesels, dus het zijn wel de viezeriken die het land binnenkomen."

Het aantal oldtimers in Nederland neemt toe en daardoor ook de milieuvervuiling. Daarom zouden oldtimers uit de bebouwde kom moeten worden geweerd.

Dat adviseert het Planbureau voor de Leefomgeving in een rapport. De uitstoot kan in 2015 lager uitvallen als er landelijk een milieuzone wordt ingesteld, zo valt er in te lezen.

Dat het aantal personenauto’s van 25 jaar en oudertoeneemt toe is eigenlijk niet zo best, want ze extra vervuilend. En vooral de onlangs uit het buitenland gehaalde oldtimers rijden relatief veel kilometers, waarschijnlijk niet alleen voor de lol van de liefhebbers van oude auto's, maar gewoon voor dagelijks gebruik door de bezitters.

Gebruiksartikel
Het ministerie van Infrastructuur vermoedde al dat er de laatste jaren veel oldtimers worden geïmporteerd vanwege de belastingvoordelen en dat ze toch vaak een gewoon gebruiksartikel zijn. Doordat de 25-plussers onder de benzineauto’s geen geregelde driewegkatalysator hebben, stoten zij per gereden kilometer veel meer stikstofoxiden uit dan nieuwe auto’s. De geïmporteerde oldtimer-dieselauto’s hebben ook een zeer hoge uitstoot van fijn stof.

De import van oldtimers beperken is niet mogelijk. Evenmin kan bij belastingvrijstelling onderscheid worden gemaakt tussen voertuigen die vanaf het begin in Nederland zijn geregistreerd en voertuigen die eerst in een ander land van de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte geregistreerd stonden.

'Belastingvoordeel aanpakken'
"We halen dus met belastingvoordelen het afval van andere landen binnen en verpesten daarmee de lucht in onze steden'', reageert Milieudefensie, dat vindt dat het belastingvoordeel moet worden aangepakt. Volgens de organisatie is het bovendien de hoogste tijd om milieuzones niet alleen voor vrachtwagens maar ook voor vervuilende personenauto's te laten gelden.

Viezeriken
Wouter Karssen van de BNR Nationale Autoshow & Autoblog.nl reageert op BNR: "Andere auto's worden steeds schoner. Maar wat je ook ziet tegenwoordig is dat er meer oldtimers - of beter gezegd oude occasions - worden geïmporteerd. Zulke oudere diesels zijn op een gegeven moment wegenbelastingvrij. Maar tot de jaren negentig waren er eigenlijk amper uitstootnormen voor diesels, dus het zijn wel de viezeriken die het land binnenkomen."

Karssen heeft gemengde gevoelens over het voorstel. "Aan de ene kant denk ik dat het wel goed is. Aan de andere kant blijven we heel erg 'inslaan' op het wegverkeer, terwijl er ook talloze bussen rondrijden die helemaal niet zo heel schoon zijn. Of neem een vrachtschip dat vertrekt, daar komt een heleboel roet en andere rotzooi vandaan."

AutoMilieuMilieuzoneoldtimersuitstootvervuiling
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Auto-Update | Chinese interesse voor productie bij VDL Nedcar

Welke toekomst heeft de leaseauto?

Rijtest | Opel Mokka-e

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | 15 jaar falen, tóch krediet!

FOMO en de bitcoin-jojo

De digitale euro zou banken overbodig maken

Iedereen moet weer trouw 1,5m afstand houden en handen wassen

S4E169: Laat ‘m staan, of ga op je bek met een oude Amerikaan

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play