BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Duurzaam

EU houdt voet bij stuk in luchtvaartrel met China

  • redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl
dinsdag 7 februari 2012, 11:55 Update: woensdag 8 februari 2012, 11:14

Hoewel China haar luchtvaartmaatschappijen verboden heeft de EU-taks op CO2 te betalen, houdt Europa vast aan de maatregel.

Vanaf 1 januari 2012 vallen luchtvaartmaatschappijen onder het Europese Emission Trading System (ETS), de markt voor CO2-rechten.

Alle maatschappijen die van of naar Europa vliegen moeten daarmee een belasting betalen voor hun CO2-uitstoot.

Maandag verbood China haar nationale luchtvaartmaatschappijen om de EU-taks te betalen, om vrachttoeslagen te verhogen of andere kosten door te belasten. Europa houdt echter voet bij stuk.

Boete
Een woordvoerder van de Europese Commissie heeft  gisteren aangegeven dat de meerprijs van een ticket voor een enkele reis zou uitkomen op ongeveer 2 euro door de CO2-belasting. De boete voor het niet naleven van de wetgeving is met 100 euro per ton CO2 veel hoger.

Onderhandeling
Het ETS vereist niet dat luchtvaartmaatschappijen CO2-rechten inkopen om hun uitstoot te compenseren. Als bedrijven 'equivalente maatregelen' treffen om hun CO2-uitstoot te reduceren, dan kan hierover onderhandeld worden.

Eurocommissaris Hedegaard voor Klimaat stelt dat ze ondanks het Chinese verbod in onderhandeling is met het Aziatische land. China heeft een voorstel gedaan om de CO2-uitstoot van haar luchtvaartmaatschappijen op andere manieren terug te dringen.

ChinaCO2ETSEU
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

EU-lidstaten laten informatie belastingontwijking onbenut

Nieuw 'circulair' plan moet Green Deal boost geven

WHO-team met Nederlandse viroloog start onderzoek naar oorsprong coronavirus

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | De roze bril van het IMF

BREEKT | Nederland moet nu buiten Europa om zelf massaal vaccins gaan inkopen, koste wat het kost

Biden moet schijnheilige big tech-bedrijven flink aanpakken

S4E165: Veiligheid buiten kijf, Nederland staat op plaats 5!

Wilders 'zet het leger in' voor zijn campagne

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play