Consument wil duurzame producten
Twee derde van de consumenten wereldwijd wil meer maatschappelijk verantwoorde producten aanschaffen.
Dat blijkt uit The Regeneration Consumer Study, een onderzoek van onderzoekscentrum GlobeScan en denktank SustainAbility. Uit de online survey bleek dat de consumenten uit de opkomende economieën Brazilië, China en India meer animo voor duurzame consumptie tonen.
Ontwikkelende landen
bereid meer te betalen
Zo meldt 51 procent van de consumenten uit de ontwikkelende landen producten te
kopen vanwege de milieu- en sociale voordelen. In de gevestigde economieën
Duitsland, Engeland en de Verenigde Staten was dit slechts 22 procent. Ook
gaven meer Brazilianen, Chinezen en Indiërs aan bereid te zijn meer te betalen
voor duurzame producten dan Duitsers, Engelsen en Amerikanen.
De consumenten ondervinden echter wel enkele belemmeringen als het gaat om maatschappelijk verantwoorde inkopen zoals hoge prijzen en gebrek aan kennis over de duurzaamheid van producten.