Sms-dienst UNICEF wordt overvraagd; AI moet uitkomst bieden
Over de aflevering

Dagelijks maken duizenden jongeren in ontwikkelingslanden gebruik van de vraagbaak U-Report. Deze sms-dienst van UNICEF is zo populair, dat vrijwilligers het niet meer bij kunnen houden, schrijft the New Scientist.
Men stelt gezondheidsvragen via gratis sms'jes. Alleen al in Zambia gaat het om duizenden sms'jes per maand, voornamelijk over AIDS en HIV. In Uganda krijgt de dienst er zelfs 1000 gebruikers per dag bij.
Ook voor onderzoek
U-Report is niet alleen voor advies, maar ook voor onderzoek. In Liberia bijvoorbeeld, daar antwoorden 86 procent van de gebruikers 'ja' op de vraag: ben je het eens dat seks voor cijfers een probleem op onze scholen is?
Kunstmatige intelligentie
Door de populariteit kampt UNICEF met een vrijwilligerstekort. Daarom werkt het nu samen met de University of Southern California om via kunstmatige intelligentie (AI) de werkdruk te verlichten.
Wat de computer nu al doet is het categoriseren van de vragen in acht categorieën, zoals symptomen, zwangerschap en preventie. De volgende stap is dat het systeem op de simpelste vragen standaard antwoorden gaat geven. Verder worden alle vragen en antwoorden verzameld voor het updaten van de FAQ-sectie.
Straattaal
Daarbij leert de computer ook straattaal. De sms-dienst ontvangt veel spreektaal-sms'jes, zoals "How 2 avoid streading HIV/AIDS 2 others?" en "I feelin bad becoz im th only one wh hs hiv wht shld i do?" Beetje bij beetje sleutelt de computer aan zijn street skills.