Internet Vandaag 3 nov '15 07:54

Voor 1 Candy Crush kan je 2 Minecrafts kopen

Auteur: Bram van Dijk

Er wordt 5,9 miljard dollar neergelegd voor King Digital Entertainment, de maker van het mobiele spelletje Candy Crush.

King wordt overgenomen door Activision Blizzard. Activision is een nog grotere speler dan King met spellen als World of Warcraft en Call of Duty.

Het zijn beide beursgenoteerde bedrijven, dus de aandeelhouders moeten de deal nog goedkeuren. Voor juni 2016 moet de deal beklonken zijn.

Grote overname
Ook voor technologie-overnames is 5,9 miljard dollar ongelofelijk veel geld. In vergelijking: Facebook kocht de VR-bril Oculus voor 2 miljard en het sociale netwerk Instagram voor 1 miljard. Het spel Minecraft werd door Microsoft een jaar geleden gekocht voor 2,5 miljard dollar.

Gebruikers en omzet
De waarde van King zit vooral in het aantal spelers. Afgelopen kwartaal waren er 474 miljoen actieve gebruikers. De afgelopen 12 maanden maakte King 2,1 miljard winst.

Wel heeft King een grote afhankelijkheid van Candy Crush. Dat proberen ze te doorbreken door veel andere spellen uit te brengen, zoals Farm Heroes. Hierbij zijn de snoepjes ingeruild voor akkerbouwproducten.

Dit is ook hard nodig: de populariteit van Candy Crush is aan het afvlakken.

Bedrijven bekritiseerd
Activision wordt over het algemeen gezien als een bedrijf dat zich niet interesseert in de gebruiker en alleen maar in geld verdienen. Candy Crush kennen veel mensen vooral van de irritante geluidjes en de overvloed aan uitnodigingen op Facebook.

Gerelateerde artikelen