Bedrijven dreigen met juridische stappen tegen Facebook-pagina 'Klantenservice'

Internet Vandaag 21 jul 2015
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Klagers en bedrijven worden gek gemaakt door de Facebook-pagina 'Klantenservice'. Deze pagina reageert op boze reacties die klagers sturen naar de Facebook-pagina's van bedrijven, zoals de Albert Heijn, de Efteling en KPN. Klaagt er een klant, dan komt daaronder de reactie te staan met als afzender Klantenservice, terwijl deze helemaal niet van de klantenservice van het bedrijf afkomt. En die reacties zijn lomp, onvriendelijk en vol met beledigingen.

Juridische stappen
Het zorgt voor veel gelach achter zo'n 77.000 beeldschermen, maar de bedrijven kunnen er niet om lachen. De Efteling noemt het 'een beetje GeenStijl-achtig' en heeft tegen het AD gezegd dat als het zo door blijft gaan, het juridische stappen overweegt. Ziggo sluit zich daarbij aan. Wel zeggen verschillende juridische experts tegen de krant dat de bedrijven een moeilijk zaak hebben.

De maker zelf vindt dat iedereen zich niet zo moet aanstellen. Hij vindt dat Nederlanders te veel en onzinnig klagen, en dat ze iets kritischer moeten zijn op wat ze lezen online. "Noem het een satirisch protest tegen domme mensen." Wel blijft hij liever anoniem.

Naar Brits model
In Engeland bestaat deze Facebook-pagina al langer onder de naam Customer Service, maar die gaat ook vrolijk door. Het is natuurlijk wel gevaarlijk, aangezien er steeds meer gewicht gehangen wordt aan klachten op sociale media. Bedrijven vrezen voor reputatieschade en zetten daarom veel personeel in om op Facebook en Twitter alle klachten te behandelen. Zelfs tot midden in de nacht.


Mede mogelijk gemaakt door