'Recensie' Lord of the Rings-game van PewDiePie mag niet
Warner Bros. is op de vingers getikt vanwege gesponsorde recensies van YouTubers.
Om de nieuwe game Middle Earth: Shadow of Mordor, geïnspireerd op de Lord of the Rings-boeken, onder de aandacht te brengen, betaalde uitgever Warner Bros. duizenden dollars aan de bekenste YouTuber ter wereld PewDiePie en andere game-vloggers.
De 'recensie' mocht geen negatieve inhoud bevatten, zo stond er in het contract, en er moest in ieder geval één call to action ('Klik op de downloadlink in de beschrijving!') zijn. In totaal haalde Warner Bros. er 5,5 miljoen views mee op, waaronder 3,7 miljoen van PewDiePie.
Verboden
Dat mag niet, heeft de Federal Trade Commission besloten. Er hing een rechtszaak in de lucht, maar de twee partijen hebben nu een deal gesloten. Er wordt niet over een boete gesproken, maar de deal houdt wel in dat Warner in de toekomst niet meer van dit soort deals mag sluiten en dat het niet meer mag doen alsof een gesponsorde video het werk is van een onafhankelijke maker.
Haverklap
Deze inmenging van sponsoring gebeurt in deze wereld om de haverklap. De influencers met veel fans op YouTube, Instagram en Twitter worden van alle kanten gesponsord. Dit contract van Warner is nog redelijk onschuldig, omdat influencers verplicht werden (het liefst zo klein mogelijk) om te melden dat het om een sponsordeal ging. Je hebt ook genoeg influencers en bedrijven die reclame maken voor kleding, drankjes en eten, zonder dat de promotie benoemd wordt.

Tech Update
Alles wat je moet weten op het gebied van tech.