Ontwikkelaar VR-zombiespel 'diep bedroefd' door aanranding

Internet Vandaag 26 okt 2016
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

De persoonlijke blogpost van de 30-jarige Jordan Belamire (pseudoniem) maakte een hoop los. De vrouw was eerder seksueel aangerand in 'de echte wereld', maar bij de virtuele variant, waarbij een speler naar haar kruis greep, wekte vergelijkbare 'schok en walging' bij haar op.

Ontwikkelaar van het spel Aaron Stanton kreeg 'een hartverzakking' toen hij erachter kwam dat het om zijn spel ging. 'Dit was gebeurd in ons spel; dit was gebeurd onder onze verantwoordelijkheid', schrijft hij op UploadVR.com.

Volgens hem is het belangrijk dat dit soort verhalen verteld worden. Hij benadrukt dat dit 'natuurlijk niet het doel van het spel is' en dat 'de karakters bewust geen geslachtskenmerken hebben', maar hij baalt er niet minder om.

Remedie

Stanton is nog aan het zoeken naar de perfecte manier om dit te voorkomen. Hij heeft al de 'Persoonlijke Bubbel'-functionaliteit geïntroduceerd, zodat 'rotte appels' uit het zicht verdwijnen als ze te dicht in de buurt komen van andere spelers. Tegelijkertijd 'zie ik geen mogelijkheid om dit helemaal te voorkomen zolang dat multiplayer-ervaringen bestaan'. Wel wil hij mensen meer mogelijkheden geven als het aan het gebeuren is. 

Pijl en boog

Bij QuiVr schiet je zombies en andere monsters met pijl en boog neer. Het spel voor de HTC Vive is met meerdere mensen tegelijkertijd in dezelfde VR-wereld te spelen. Volgens Stanton laat dit voorbeeld ook op een wrange manier de immense kracht van VR zien. 'Voor mij toont dit de potentie en de gevaren van VR.'

- Lees ook: Seksuele aanranding gebeurt nu ook in VR


Mede mogelijk gemaakt door