Facebook wil een beetje LinkedIn worden
Over de aflevering

Kersverse koper van LinkedIn, Microsoft voor 26 miljard dollar, zal niet lekker zijn gaan slapen vannacht. Facebook heeft aan Reuters verteld dat het bezig is met testen van HR-functies. 'Gebaseerd op het gedrag dat we zien op Facebook, waar veel kleine bedrijven hun vacatures posten, zijn we nu bezig met een test voor pagina-beheerders om vacatures te plaatsen en sollicitaties van kandidaten te ontvangen', zei een woordvoerder.
Dat is precies het verdienmodel van LinkedIn. Het 'sociale netwerk voor zaken' komt daarmee onder druk te staan.
Nu is het al mogelijk om in de profielpagina van Facebook aan te geven waar je nu werkt en waar je eerder gewerkt hebt. Het toevoegen van aanbevelingen en uitgebreidere cv's zou Facebook relatief kleine weinig moeite kosten.
Niet de eerste kopie
In een rap tempo is Facebook diensten aan het namaken. Zo probeerde al een eigen Snapchat in de wereld te zetten en presenteerde het laatst nog zijn eigen versie van gameplatform Steam, onder de naam Gameroom.
Ook is het bezig met het testen van artistieke videofilters (zoals Prisma) en met een verkoopmarktplaats voor tweedehands spullen (zoals Craigslist en Marktplaats.nl). Het zijn nieuwe stappen in de missie van het platform om 'het internet' te worden.