Failliete merken krijgen een tweede leven als webshop
Steeds meer failliete bedrijven krijgen een online doorstart, schrijft the Wall Street Journal. De sociale media-achterban is daarbij erg belangrijk.
Tienermerk Delia's, lingerieketen Frederick’s of Hollywood en vrouwenkleding Coldwater Creek. Alle zijn ze failliet gegaan en alle zijn ze nu weer tot leven. Online.
Het gebeurt steeds vaker dat de merknaam van een failliet bedrijf wordt opgekocht om als webshop door te starten, aldus the Wall Street Journal. Vooral bedrijven die offline naam hebben gemaakt, maar het niet lukten om in de winkels te blijven liggen, hebben vaak nog een niche-markt die online heel goed te bereiken zijn. Vooral als er een grote achterban is op de sociale media.
De 'waarde' van sociale media
"Om eerlijk te zijn: wat me intrigeert aan kindermerk Delia's is het feit dat ze 300 duizend volgers hebben op Instagram", zegt Taylor Shapiro, baas van de groothandelaar Sunrise Brand. "Ik kan het publiek zien."
De waarde van een bedrijf is soms dus letterlijk af te lezen aan de online volgens.
V&D
Volgens hoogleraar e-marketing Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit is er ook voor Nederlandse bedrijven die het moeilijk hebben een online toekomst: V&D. "Iedereen kent V&D, iedereen heeft er bepaalde meningen over, het geeft toch vertrouwen. Dat het nu verlies heeft ook te maken met de fysieke omstandigheden, zoals huur en personeel. Als V&D alleen online doorgaat, zou het weer een winstgevend model kunnen worden."
Dat het kleinschaliger wordt, is dan niet te voorkomen. "Maar we vergeten zo'n merk helemaal niet."
Verder deze ochtend in Internet Vandaag
Gezocht: Nickelback voor hun 'misdaad tegen de muziek'

Tech Update
Alles wat je moet weten op het gebied van tech.