30 april | Twitter maakt bange dagen door in Nederland

Internet Vandaag30 apr 2015
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Het gaat moeizaam met Twitter in Nederland. Telecompaper deed naar aanleiding van de teleurstellende cijfers van Twitter een onderzoek onder zo'n 1000 smartphonegebruikers. Waar twee jaar geleden nog 26 procent van de Android-gebruikers twitterde, gebruikt nu maar 16 procent de Twitter-app minimaal 1 keer per maand. En bij iPhone-gebruikers is het verlies nog groter: 34 procent twee jaar terug en nog maar 19 procent nu.

En dat verschil is vooral te merken bij de belangrijkste doelgroep van Twitter, zegt Ed Achterberg van onderzoeksbureau Telecompaper: twintigers.

Waarom loopt het gebruik terug?
Dat is niet helemaal duidelijk. Volgens Achterberg is het deels de concurrentie, voornamelijk Instagram en Snapchat worden veel gebruikt onder jongeren. Ook Facebook en Facebook Messenger zijn ongelofelijk populair, in sommige leeftijdsgroepen tegen de 100 procent. Daar komt bij dat Twitter in Nederland nooit echt een giga-speler is geweest. Volgens Telecompaper nooit ver boven de 30 procent.

Nog geen dood vogeltje
Maar het is voor de twitteraar nog niet trekken aan een dood vogeltje. Twitter is natuurlijk een kei in het live geven van informatie bij evenementen en bij noodsituatie. Ook de klantenservice-mogelijkheid doet het goed op Twitter. Maar daar kleeft nog wel een probleem aan, volgens Achterberg: daar moet een nieuw businessmodel voor gevonden worden. Want zoals het nu gaat, levert het niet genoeg op. Twitter moet zichzelf dus opnieuw uitvinden.


Mede mogelijk gemaakt door