Uit piëteit met de website blocken we de blocker
Nederlanders zijn de afgelopen maanden minder ad-blockers gaan gebruiken. Consumenten zouden websites de advertentie-inkomsten niet willen ontnemen, zegt IAB Nederland, dé branchevereniging voor digitale marketing.
38 procent van de ondervraagden zegt specifieke websites op een zogenoemde whitelist te willen zetten om die hun inkomsten niet te ontnemen. In eerdere onderzoeken lag dat percentage nog op 22 procent. De stijging zou vooral te danken zijn aan een bewustwordingscampagne over advertenties en advertentie-inkomsten. 47 procent van de respondenten zegt al ten minste één website op een 'whitelist' te hebben gezet, waardoor de advertenties op die site niet meer worden geblokkeerd door de adblocker.
Volgens het onderzoek zijn vooral NU.nl, Tweakers, YouTube, de sites van RTL Nieuws, de Telegraaf en het AD op whitelists gezet. Om in aanmerking te komen voor een whitelist, vindt 65 procent van de consumenten dat advertenties weggeklikt moeten kunnen worden. 59 procent van hen wil dat advertenties minder opvallend moeten zijn (59 procent) of stil (45 procent) moeten zijn.

Tech Update
Alles wat je moet weten op het gebied van tech.