'Duurdere pizza in spitstijden in aantocht'

Internet Vandaag4 jul 2016
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

De schommelprijzen kennen we vooral van Uber, waar de prijzen in de spitstijden veel hoger zijn dan in de daluren. Met vakantiewoningen en treinreizen geldt dit al veel langer, maar de bezorgbranche is tot nu toe er nog niet of nauwelijks voor gevallen.

Maar volgens Venture Beat is het onvermijdelijk dat de schommelprijzen eraan zitten te komen, omdat de bezorgingsbedrijven de piekmomenten niet meer aankunnen. Het gevecht om de bezorgers is een verhitte strijd geworden.

'Niet in Nederland'
Directeur van Thuisbezorgd.nl Jitse Groen denkt dan de schommelprijzen voorlopig niet naar Nederland komen. "Ik hoop het echt niet. Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat je zegt tegen je klant: we kunnen het niet meer aan, betaal maar het dubbele. Dat zou ik eerder als nederlaag zien dan als een zegen."

De markt is hier ook anders, zegt Groen. Restaurants bezorgen vaak zelf en met de stijgende vraag komt er ook meer aanbod.

6 uur, bord op tafel
Nederland is wel een land van extreme eetpatronen, ziet Groen ook. "Mensen eten als ze honger hebben. Je kan hier op kantoor om 12 uur een kanon afschieten: niemand bestelt." Maar prijsschommelingen zouden daar niet bij helpen, denkt hij.

Bezorgtekort
Volgens een onderzoek aan de Harvard Business School geven bezorgingsbedrijven gemiddeld zo'n 650 dollar uit om één bezorger te strikken. Daarna moeten ze hun vervoerders goed blijven betalen, want anders zijn ze alweer weg naar de concurrent.

Dat komt omdat heel veel bedrijven daar concurreren, alleen op het bezorggedeelte.

In Nederland wordt die trend voorzichtig zichtbaar, met bezorgdiensten Foodora en Delivero in Amsterdam.


Mede mogelijk gemaakt door