Welles-nietes-spelletje rond Chemie-Pack
Chemie-Pack, het bedrijf in Moerdijk dat vorig jaar afbrandde, zegt dat de Onderzoeksraad niet onafhankelijk is en zijn werk niet goed heeft gedaan. Volgens de raad raakt die kritiek "kant noch wal".
Het rapport
van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) klopt niet, zegt de advocaat van Chemie-Pack, Robert van
't Zelfde. De raad zou de brand niet goed genoeg hebben onderzocht.
De advocaat van de Onderzoeksraad zet daar tegenover dat het rapport wel degelijk goed in elkaar zit en dat alle regels
zijn gevolgd.
Kort geding
Dit bleek woensdag bij een kort geding in Den Haag van het bedrijf
tegen de OVV. Chemie-Pack wil meer tijd om te reageren op het rapport.
Als Chemie-Pack geen gelijk krijgt van de rechter, geeft de OVV nog een
week extra tijd.
Het bedrijf had al een week respijt gekregen boven op de standaardtermijn van vier weken. Dat vindt Chemie-Pack te kort, want het wil eigen deskundigen laten reageren.
'Onderzoek te beperkt'
Chemie-Pack is er verbolgen over dat de OVV volgens hen alleen
onderzoek deed naar de oorzaak van de brand en niet naar de preventie of
de bestrijding ervan. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt volgens de
raadsman bij respectievelijk overheden en bij de brandweer.
In plaats
van alleen te kijken naar de rol van medewerkers en directie van
Chemie-Pack, had de OVV beter kunnen kijken naar wat andere partijen
fout hebben gedaan, aldus de advocaat.
Ontdooen met gasbrander
Als oorzaak voor de gigantische brand wordt voorlopig aangenomen dat
een medewerker probeerde een pomp te ontdooien met een gasbrander.
Hoewel het rapport van de OVV nog vertrouwelijk is, zei Van 't Zelfde:
"Of er iemand nou wel of niet een kamikazeactie heeft gedaan, daaruit
zijn geen lessen te trekken, want dat kan je niet voorkomen.''
'Uitgesloten'
Er zouden
bij het bedrijf vaker gasbranders zijn gebruikt om zulke pompen te
ontdooien. De deskundigen van Chemie-Pack zeggen dat het
"natuurwetenschappelijk gezien is uitgesloten'' dat de actie met de
gasbrander de oorzaak was van de brand.