24 februari | Het spanningsveld tussen journalistiek en commercie
Commotie in de Britse media. Politiek commentator Peter Oborne nam ontslag bij The Daily Telegraph.
Hij vond dat zijn krant te weinig aandacht gaf aan het schandaal rond de bank HSBC en beweert dus dat The Daily Telegraph niet of nauwelijks aandacht besteedt aan slecht nieuws over HSBC, omdat de bank een belangrijke adverteerder is. En dat roept bij ons twee vragen op: hoe groot is het spanningsveld tussen commercie en journalistiek? En is de mediaconsument zich daar wel voldoende van bewust? In de studio Erik van Heeswijk, van bureau CleverLions, en Mark Fuller, bestuurslid van de NVJ.
Omrop Fryslan
Alarmerende berichten vanuit Friesland: in tien jaar tijd is het aantal luisteraars van Omroep Fryslan gehalveerd. Waar zijn die luisteraars naartoe gegaan en vertonen de luistercijfers van andere regionale omroepen hetzelfde beeld? Alex Beishuizen is interim-hoofdredacteur en heeft mogelijk antwoord op deze vragen.
Bilyoo
Nog vóór de start van de proeffase is Bliyoo, een soort Spotify voor boeken en tijdschriften, een overdonderend succes. Er werden 50 proefpersonen gezocht, maar er hebben zich al meer dan 1600 mensen aangemeld. Fred Zeegers is algemeen directeur van Brunaq.
BNR Mediazaken, iedere dinsdag live om 15:00 uur op BNR.