Mediazaken7 dec '11 08:00Aangepast op 7 dec '11 08:48

Telegraaf: minder krant, meer online

Auteur: BNR Webredactie

De Telegraaf Media Groep heeft vanmorgen een grote strategiewijziging aangekondigd. De organisatie wil minder afhankelijk worden van de papieren krant.

Het moederbedrijf van De Telegraaf, Hyves en Sky Radio, wil zo snel mogelijk minder afhankelijk worden van kranten en andere gedrukte media en gaat actief op overnamepad. Dat is te lezen in een persbericht dat het concern woensdagochtend de deur uitdeed.

Oorlogskas
"Je kan wel zeggen dat het roer omgaat", stelde BNR's Martijn de Rijk woensdagochtend in BNR Humberto Tan vast. "Veel minder krant, veel meer online. Daar hebben ze een flike bak geld voor opzij gezet. De omzet is zo'n 600 miljoen euro. De helft van dat bedrag komt er bovenop", zei De Rijk. Daarbij doelde hij op de "oorlogskas" van 300 miljoen euro, die de TMG heeft gereserveerd voor acquisities in met name de online en social media sector.

70 miljoen euro kostenbeparing
Tot 2016 mikt TMG op een kostenbesparing van 70 miljoen euro. De kans lijkt daarom aanzienlijk dat er gedwongen ontslagen zullen vallen. Toch, Hans Slob, financieel analist van Rabobank International? Slob antwoordde woensdag op BNR: "Ik verwacht dat er behoorlijk gereorganiseerd zal worden en dat het personele gevolgen zal hebben. Je ziet met name een verdere integratie van huis-aan-huiskranten met de regionale kranten."

Print moet bloeden
Piet Bakker, lector Crossmedia aan de Hogeschool Utrecht reageerde ook op het nieuws. Er zijn al een paar van dit soort bezuinigingsrondes geweest de laatste jaren, zei Bakker. "Het is niet echt nieuw. De Telegraaf is de laatste jaren overgeschakeld van het zelf ontwikkelen van dingen naar het aankopen van nieuwe dingen."

Bakker denkt dat TMG erop mikt de besparingen onder andere te halen door het in elkaar schuiven van de Telegraaf, Sp!ts, huis-aan-huisbladen en regionale kranten. "Ik denk dat "print" zal moeten bloeden voor de investeringen in online."

Gerelateerde artikelen