Mediazaken21 jan '13 13:54Aangepast op 21 jan '13 15:43

BNR Mediazaken | Hoe de NTR speciaal voor iedereen wordt

Auteur: Lamyae Aharouay

De publieke omroep gaat op de schop, en dat geldt dus ook voor de NTR. ‘Speciaal voor iedereen’ luidt de nieuwe slogan, die bedoeld is om de omroep meer eigen gezicht te geven. Maar is dat genoeg?

BNR Mediazaken | Hoe de NTR speciaal voor iedereen wordt
BNR Mediazaken | Hoe de NTR speciaal voor iedereen wordt

De publieke omroep gaat op de schop, en dat geldt dus ook voor de NTR. ‘Speciaal voor iedereen’ luidt de nieuwe slogan, die bedoeld is om de omroep meer eigen gezicht te geven. Maar is dat genoeg?

Geschiedenis
De NTR is een relatief jonge omroep, opgericht in januari 2011 en ontstaan uit een fusie van NPS, Teleac en RVU.  De NTR is een publieke taakomroep, wat inhoudt dat ze zich volgens de mediawet moet richten op kunst en cultuur, minderheden, jeugd, educatie en achtergrondjournalistiek.

Naamsbekendheid
De meeste mensen kennen wel onze programma’s, maar niet onze naam.’ Een slechte zaak, volgens Römer. ‘Wil je in de toekomst sterk blijven, ondanks hoe het publieke stel gaat veranderen, dan moet men wel weten wie je bent en wat je doet.’ Toen Römer zelf gevraagd werd directeur te worden, wist hij ook niet wat de NTR is en waar het voor staat.

De NTR heeft een spontane merkbekendheid van 6 procent. Dat moet naar de 40 procent toe, als het Römer ligt. In ieder geval niet door een reclamecampagne, want daar heeft de omroep geen geld voor.

Klokhuis
Een van de programma’s die de NTR maakt, is het Klokhuis. Dit jaar bestaat dat programma 25 jaar. Volgens Römer kan het prima moeiteloos nog 25 langer jaar mee. ‘Het is nog helemaal actueel, en ook helemaal vernieuwd. Het is een goed voorbeeld van een programma dat echt met zijn tijd is meegegaan. Daar ben ik trots op.’

Succesvol
Niet alle programma’s van de NTR zijn even succesvol. Naar Podium keken het afgelopen weekend bijvoorbeeld maar 53.000 mensen. Een marktaandeel van 2 procent. Heeft het dan nog wel zin om een dergelijk programma uit te zenden? Römer: ‘Het mooie van ons publieke bestel is dat wij er zijn voor het grotere publiek, maar we zijn er juist ook voor de kleine groepen mensen.’

‘We zijn zeker niet stoffig, maar juist heel modern. En ja, we zijn multiculti, maar dat komt omdat de maatschappij ook multiculti is.’ Elitair is de NTR wel, geeft Römer toe. ‘Maar niet in het negatieve. Wel in de zin dat we sommige programma’s maken voor kleinere doelgroepen.’  

Bezuinigingen en bemoeienis
Römer noemt de bezuinigingen op de publieke omroep ‘dramatisch en draconisch’. Toch is dit volgens hem niet het einde van de publieke omroep. ‘Verandering is niet slecht, maar de politiek moet zich wel ver houden van inhoudelijke invloeden bij de publieke omroep. Anders krijg je Italiaanse toestanden.’

Sport
FOX heeft onlangs met Murdoch een controlerend belang genomen in Eredivisie Live. Moet de publieke omroep koste wat kost de samenvattingsrechten voor de Eredivisie na 2014 en de Champions League behouden?  ‘Zeker niet voor iedere prijs, want het geld hebben we niet’, zegt Römer. Hij vindt het jammer als het voetbal verloren gaat voor de publieke omroep. ‘Het is ook principeel. Iedereen betaalt voor de publieke omroep, dus we moeten er voor iedereen zijn. En voetbal houdt wel het hele volk bezig.’  

Overgang
Römer  komt zelf uit een echte mediafamilie met acteurs, managers en regisseurs. Eerder zat hij bij Endemol. De overgang  naar de NTR was minder groot dan je zou denken. ‘De NTR is een productiehuis, we bedenken programma’s en we maken ze. En dat was bij Endemol niet anders.’ Toch is de aard van de programma’s wel anders. ‘Er werken ook heel andere mensen. We hebben bij de NTR pedagogen die kinderprogramma’s maken en musici die muziekprogramma’s maken. Dat zorgt voor heel andere gesprekken.’

BNR Mediazaken: Iedere maandag live om half drie op BNR Nieuwsradio.

Gerelateerde artikelen