BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mediazaken

'TV-reclame lijdt niet onder online advertising'

  • Melvin Captein
maandag 26 november 2012, 15:46 Update: maandag 26 november 2012, 16:04
Michel van der Voort, directeur van SPOT over de 'concurrentie' met online advertising

Ondanks teruglopende bestedingen wordt adverteren op televisie voorlopig niet voorbij gestreefd door online advertising. Dat zegt SPOT-directeur Michel van der Voort bij BNR Mediazaken.

De cijfers voor reclamebestedingen op tv zijn nochtans niet best. De reclameruimte bij grote televisiezenders is niet uitverkocht: de netto bestedingen zijn in het derde kwartaal van 2012 uitgekomen op € 176 miljoen. Dat is een daling van 14 miljoen ten opzichte van een jaar geleden. De daling van de bestedingen vindt vooral plaats in de spotmarkt en in bepaalde sectoren, zoals automotive, financiële dienstverlening en telecom.

Economische oorzaak
Michel van der Voort, directeur van de Stichting ter Promotie en Optimalisatie van TV-reclame (SPOT), laat tegenover BNR weten niet geschrokken te zijn van de matige cijfers. "In 2009 liepen de bestedingen aan tv-reclames ook al stevig terug. Niet toevallig was dat gedurende de vorige crisis waar we last van hadden. Het patroon is nu precies hetzelfde."

Dat de bestedingen dit jaar een stuk lager liggen heeft volgens Van der Voort dan ook vooral een economische oorzaak. Het medium tv is volgens hem nog lang niet dood. "Veel mensen zien dit als een keerpunt voor tv, maar dat is het zeker niet. In de tijdsbesteding van de consument is televisie nog steeds erg dominant. Online groeit wel, maar van de drie uur dat er gemiddeld per dag tv gekeken wordt, gebeurt dat voor slechts vijf procent op andere platformen."

Online tv-kijken
Toch ziet Van der Voort wel in dat het een uitdaging wordt om het uitgesteld, on-demand tv-kijken via internet voor te blijven. "Online kan op basis van het surfgedrag worden vastgesteld waarin een kijker geïnteresseerd is. Die behavioral targeting is interessant voor adverteerders, en daar zijn we vanuit de tv bekeken best jaloers op."

Online en op televisie adverteren gaan volgens Van der Voort echter vooral hand in hand. "Je ziet ook dat puur online bedrijven als Bol.com en Zalando.nl op tv adverteren om hun bestaan breed kenbaar te maken. Wij lijden niet onder online, het biedt vooral veel kansen."

adverteerdersMediaonlineReclameTelevisietvTV-reclame
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Hoofdredacteur WNL: Gaan door met verkiezingsformat

Opinie | Open debat, open mind

Campagne voeren met Facebook-advertenties

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play