Marketeers zoeken 'koopknop' in brein
Weg met de focusgroepen, enquêtes, vragenlijsten, crowdsourceprojecten en testpanels. Als je echt wil weten wat de consument wil, dan moet je in de hersenen zijn. Wat gebeurt er onder de hersenpan als je iets wilt kopen? Dit is het terrein van de neuromarketing.
Volgens Martin de Munnik, oprichter van communicatiebureau laMarque en van Neurensics, Europa´s eerste neuro-economisch onderzoeksbureau, is de 'koopknop' op drie plekken in het brein terug te vinden:
- begeerte; als je iets graag wilt hebben, dan licht dat deel van de hersenen op zodra je die persoon in de scan legt.
- prijspijn; de pijn die men ervaart als je iets koopt en dus geld uitgeeft of als je iets niet kan kopen omdat het te duur is.
- de 'obtain' plek; dat is de plek die oplicht zodra de koop is gedaan.
''Het blijkt dat vragenlijsten invullen over een nieuw product in slechts 20 procent van de gevallen een voorspellende waarde van het gedrag van de consument genereert. Dat is de reden dat 50 tot 80 procent van de productiinteriducties mislukt. Met deze scans kan je veel beter voorspellen welk product wel of niet aanslaat.''
Deze technologie zal een 'game change' betekenen in de wereld van de marketing, voorspelt De Munnik.