BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mediazaken

Wat is de toekomst van het Universiteitsblad?

  • Saskia van Huijgevoort
donderdag 29 september 2011, 14:04

Corrupt bestuur, malafide hoogleraren en frauderende studenten: je zou denken dat universiteitsbladen genoeg stof hebben om over te schrijven. Toch wordt de kritische luis in de pels van het universiteitsbestuur stilletjes vervangen door mooie glossy’s of websites. Wat is er aan de hand?

"Instellingen moeten onderling steeds meer concurreren, waardoor bestuurders steeds gevoeliger voor slechte publiciteit. Zeker als ze die zelf hebben betaald", zegt Frank Provoost, hoofdredacteur van MARE, de universiteitskrant van de Universiteit Leiden in BNR Mediazaken.

“Universiteiten zien daarom liever glossy’s met mooie verhalen over fantastische wetenschappers dan kritische kranten”

Magazine
Het Universiteitsblad Folia Magazine (voorheen Havanna) is het net verniewde tijdschrift van de Universiteit en Hogeschool van Amsterdam. Hoofdredacteur Jim Jansen heeft bewust voor deze stap gekozen: “De functie van het Universiteitsblad is veel veranderd in de afgelopen tien jaar”, zegt hij.

“Vroeger moest je het Universiteitsblad lezen om te weten waar de tentamens waren, of om een kamer te vinden. Inmiddels moet je als blad op zien te concurreren tegen internet, waardoor de functie is veranderd. Al het nieuws staat onze website. Je moet het magazine meer zien als een cadeautje waarin we opinie, grote achtergrond reportages en lifestyle onderwerpen brengen.”

Online
Het Utrechtse universiteitsblad DUB is een van de bladen die alleen nog maar online verschijnt, maar volgens hoofdredacteur Ries Agterberg gaat dat niet ten koste van de scherpte en kunnen de bladen zelfs beter bovenop het nieuws zitten.

“De rector van de Universiteit Utrecht wilde bijvoorbeeld tentamencijfers in de openbaarheid brengen om de concurrentie tussen studenten te vergroten. Dat maakte veel reacties los bij studenten en medewerkers. Dat kan voor ons weer een aanleiding zijn voor een nieuw artikel of om de bestuurders daarmee te confronteren.”

Zorgelijke ontwikkeling?
De hoofredacteur van de Leidse studentenkrant vindt de volledige overstap van krant naar online “een hele zorgelijke ontwikkeling”. “Overstappen naar het internet, zoals bijvoorbeeld de Universiteit Utrecht sinds dit jaar heeft gedaan, is voor mij een onbegrijpelijke zet. Ik denk dat je met alleen maar een website onmogelijk op kan boksen tegen het lijstje favorieten van een student. Websites maken wel kans, maar ik denk dat je zoveel mogelijk energie in je blad of krant moet steken.”

“Dat lijkt inderdaad wel zo, maar ik denk dat dat niet nodig is”, zegt Agterberg. “Je moet inderdaad wel je eigen identiteit hebben, maar als je met goede artikelen voor de doelgroep komt, dan komen ze wel. Ik geef toe: je moet mensen wel naar de site toetrekken door middel van bijvoorbeeld een nieuwsbrief, anders komen ze niet.” Toch gaat het niet slecht met DUB, benadrukt hij: “Op dit moment zitten we op 40.000 unieke bezoekers per maand.”

Kritiek in periodes
“Het is nu heel rustig: als er een hoofdredacteur opstapt of een rector. De laatste ruzie ging over een nieuwsbrief die de afdeling communicatie had gemaakt met allemaal jubelberichten over de fantastische onderzoeken. Dat was een argument van het college van bestuur om al het nieuws uit de krant te halen. Dat deden ze immers zelf wel. Maar dat is niet waar: ze maakten reclame, geen nieuws.”

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | RIVM: weer meer besmettingen, vooruitzicht 'nog niet goed'

2 maart | Ondernemers moeten NOW terugbetalen

Opinie | Open debat, open mind

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Open debat, open mind

Opinie | Valse start voor Europese economie

BREEKT VERKIEZINGEN | Volt

Ondernemers zullen hebben wakker gelegen na de CPB-doorrekening

De hybride-strategie als route naar sneller duurzaam

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play