Mediazaken29 mei '12 07:49Aangepast op 29 mei '12 11:00

Endemol zoekt creativiteit bij Talpa

Auteur: Thijs Baas

Nadat Endemol-eigenaren Goldman Sachs en het Italiaanse Mediaset jarenlang hun hakken in het zand hebben gezet, lijkt een fusie met concurrent Talpa van John de Mol er nu toch van te komen.

Topman Just Spee van Endemol is enthousiast en ziet verschillende mogelijkheden, blijkt uit een interview met het Financieele Dagblad. Bij deze nieuwe Nederlandse superproducent moet de creativiteit dan weer volop de boventoon gaan voeren.

Voordelen fusie
"Ik zie grote voordelen bij een fusie. Wij kijken naar Talpa en zij naar ons, dat is ook logisch", zegt Spee. Mocht een fusie niet doorgaan, dan behoren ook minder verregaande opties als een partnerschap op contractbasis en lokale partnerschappen tot de mogelijkheden.

Nu Goldman Sachs en het Italiaanse Mediaset hun belangen afgebouwd en verkocht hebben, lijkt niets de gedroomde Nederlandse fusie meer in de weg te staan. Oprichter De Mol opereerde sinds 2007 vooral als passieve investeerder, maar kan nu de spilrol weer voor zich opeisen.

Creativiteit
Beide partijen kijken al jarenlang naar elkaar om nauwer samen te werken. "Endemol wil graag de creativiteit van Talpa en omgekeerd heeft Endemol een groot verkoopapparaat. Nu is er de kans omdat de niet-Nederlandse aandeelhouders bezig zijn uit te stappen", zegt Johan Leupen, journalist van het Financieele Dagblad.

Zo wordt het weer min of meer een Nederlands bedrijf, denkt Leupen. "Tot nu toe werd Endemol voornamelijk vanuit Londen geleid. Goldman Sachs had een grote invloed op het beleid en dan had je ook nog Mediaset van Berlusconi. Maar nu gaan de Nederlanders daar toch weer domineren."

Nieuwe formats
Ook Ruud Hendriks, voormalig Endemol-man, wijst op de win-win-situatie die ene fusie kan opleveren. "Endemol heeft een enorme behoefte aan nieuwe formats. Na Big Brother is er eigenlijk nooit meer een echte hit geweest. De één heeft een grote behoefte aan formats en een heleboel productievestigingen. Een deal in welke vorm dan ook zou heel erg kloppen."

Het grote voordeel zit volgens Hendriks in de extra productiefee als je echt zelf programma's maakt. "Je kunt er heel simpel meer me verdienen en je hebt veel meer controle over de manier waarop de programma's worden gemaakt. Als je ze goed maakt heeft dat ook weer een zichzelf versterkend effect omdat dan andere landen zo'n format weer willen hebben."

Voetbal
Endemol zit nu al in Eredivisie-Live, maar Hendriks denkt niet dat het voetbal een belangrijk element is in deze fusie. "Zelf vind ik het ook niet zo belangrijk dat het weer een Nederlands bedrijf zal worden. Het is een internationale industrie en er wordt veel meer geld buiten Nederland verdiend dan in Nederland."

Wel vindt Hendriks het een goede ontwikkeling dat voor aandeelhouders niet alleen geld een rol speelt. "Nu realiseren de aandeelhouders zich dat er creativiteit in het bedrijf moet worden gepompt om het überhaupt weer succesvol te krijgen. Sinds het bedrijf in 2001 werd verkocht aan Telefónica ging het alleen maar om geld en dan zie je dat het uiteindelijk gewoon mis gaat."

Gesaneerd
Endemol heeft ook zijn verlammende schuld van 2,7 miljard euro zo goed als gesaneerd. En bovendien kwam het Nederlandse beleggingsfonds Cyrte - belegger van een deel van De Mols privévermogen - uit dat proces tevoorschijn als dominante aandeelhouder, met tussen de 20% en 25% van de aandelen.

Volgens Spee spreekt het voor zich om Endemols internationale verkoopapparaat te versmelten met de ideeënfabriek van De Mol. Zo moeten diens succesformats als The Voice een nog veel groter distributieplatform krijgen, wat door de oplopende spanningen tussen de directies en een richtingenstrijd binnen Endemol jarenlang niet mogelijk was.

Gerelateerde artikelen