Is er in Nederland genoeg ruimte voor innovatie?
En hoe verkoop je jouw unieke idee aan een klant? Harm Edens praat erover met Hans Biesheuvel, Ben van der Burg, Tom Bouws en Gillis de Smit tijdens de Nacht van de Ondernemer.
Harm Edens praat met initiatiefnemer van Ondernemend Nederland Hans Biesheuvel, voormalig topschaatser en huidig topondernemer Ben van der Burg, Tom Bouws, innovatie-expert bij de Kamer van Koophandel en medeoprichter van 22tracks.com Gillis de Smit over innovatie tijdens de Nacht van de Ondernemer.
Meer ruimte voor innovatie
Op het gebied van innovatie valt volgens de heren nog wel wat te winnen in Nederland. Volgens Biesheuvel ontbreekt het aan goede ideeën. Ondernemers moeten volgens hem vooral scherper worden. Maar volgens Van der Burg zijn er juist ideeën genoeg. Deze worden alleen niet op de juiste manier gefinancierd. "In Amerika zie je dat mensen met geld zich schatplichtig voelen om nieuwe ondernemers en entrepreneurs op gang te helpen. Hier gebeurt dat niet op die manier."
Je hebt een idee, en dan?
Ook over de manier waarop je een klant van je nieuwe idee overtuigt, verschillen Biesheuvel en Van der Burg van mening. Volgens Van der Burg gaat het bij het overtuigen van de klant nog het meest om verbeelding. "Je moet de klant meenemen in een andere wereld en hem wegblazen." Biesheuvel denkt dat het niet zo zeer om indruk maken gaat, maar meer om de inhoud van het idee. "Je moet met een idee komen waarmee je problemen voor de klant oplost en je moet laten zien hoe je daar geld mee kan verdienen." Volgens Van der Burg is dat niet genoeg. "Je moet de klant juist dingen laten zien die er nog niet zijn. Je moet problemen voor hem oplossen waarvan hij niet eens wist dat ze bestonden."
Luister hierboven het volledige gesprek terug.

Ben van der Burg
IT-ondernemer en oud-topschaatser Ben van der Burg richt zijn kritische blik op de toekomst en verrast met prikkelende observaties