Bijtellingknaller: C-Klasse Plug-in Hybrid
Mercedes gaat aan de stekker. Na de S is nu de C-Klasse aan de beurt. Presentator Meindert Schut ging op pad met dé bijtellingknaller van het moment.
Het moment waar veel leaserijders met smart op wachten is daar. De komst van de C-Klasse Plug-in Hybrid. Of, zoals Mercedes-Benz hem zelf noemt: de C350 e. Na de S500 e is dit de tweede stekkerhybride van het merk en nog lang niet de laatste, want vóór 2017 komen er nog eens tien op de markt.
Bijtelling
Belangrijkste nieuws voor ons land is natuurlijk dat deze C-Klasse slechts 48 gram CO2 per kilometer uitstoot. Dat betekent dit hele jaar nog 7 procent bijtelling. En ja, daar zijn leaserijders dol op, en geef ze eens ongelijk. Reden voor de importeur om alvast enkele duizenden exemplaren op te eisen bij de fabriek in Duitsland.
Daar hadden ze gelukkig op gerekend. Want speciaal voor de Nederlandse markt heeft Mercedes er werkelijk alles aan gedaan om de CO2-uitstoot van deze auto zo laag mogelijk te krijgen. Zo is bijvoorbeeld de grille van de auto dichtgemaakt, om hem toch maar zo aërodynamisch mogelijk te krijgen. En hij staat op speciale banden met een lage weerstand, dat is niet zonder reden.
Zwaarder
Ook aan de techniek is aandacht besteed. Voorin ligt een 2-liter viercilinder benzinemotor met 211 pk. De elektromotor levert nog eens 82 pk. Dat brengt het gecombineerd vermogen op 279pk. Hij sprint van 0 tot 100 in net geen 6 seconden met een top van 250 km/h. En dat is gewoon snel voor dit type auto.
Zeker als je bedenkt dat deze plug-in hybride 270 kilogram zwaarder is dan een gewone C-Klasse. Dat komt onder meer door het accupakket, verstopt in de achterbak. Maar ook door de luchtvering die aan boord is. Het regelt de stabiliteit van de auto. Echt een prima toevoeging van Mercedes. Het maakt deze auto comfortabel.
Korte afstanden
Volelektrisch kom je zo’n 30 kilometer ver met een topsnelheid van 130 km/h. Dat hou je overigens niet lang vol, maar dat maakt het niet minder leuk natuurlijk. Hybride is de reikwijdte bijna 700 kilometer. Maar het opgegeven verbruik van 2 liter per 100 kilometer halen we bij lange na niet. En hoe groter de afstand die we rijden wordt, hoe verder we ervan af zitten. Zelf zegt Mercedes dat deze C-Klasse daarom vooral geschikt is voor korte afstanden. Maar zeg nou eerlijk, daar koop je deze auto toch niet voor? En doe je het toch, dan ben je wat ons betreft gewoon een bijtellingontwijker eersteklas.
Hoe dan ook, deze stekkerhybride gaat het goed doen bij ons. Natuurlijk geholpen door z’n lage bijtelling. Maar los daarvan: het is gewoon een uitstekende auto om in te rijden en hij ziet er ook nog eens fraai uit. Vanaf 58 mille staat-ie op de oprit. Dan moet je zelf nog zorgen voor een laadpaal.