BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
De Nationale Autoshow

Bijtellingknaller: C-Klasse Plug-in Hybrid

  • Noud Broekhof
vrijdag 22 mei 2015, 18:19
Meindert Schut in de Mercedes C350 e: "Het is gewoon een uitstekende auto om in te rijden en hij ziet er ook nog eens fraai uit"

Mercedes gaat aan de stekker. Na de S is nu de C-Klasse aan de beurt. Presentator Meindert Schut ging op pad met dé bijtellingknaller van het moment.

C-Klasse Plug-in Hybrid
C-Klasse Plug-in Hybrid

Het moment waar veel leaserijders met smart op wachten is daar. De komst van de C-Klasse Plug-in Hybrid. Of, zoals Mercedes-Benz hem zelf noemt: de C350 e. Na de S500 e is dit de tweede stekkerhybride van het merk en nog lang niet de laatste, want vóór 2017 komen er nog eens tien op de markt.

Bijtelling

Belangrijkste nieuws voor ons land is natuurlijk dat deze C-Klasse slechts 48 gram CO2 per kilometer uitstoot. Dat betekent dit hele jaar nog 7 procent bijtelling. En ja, daar zijn leaserijders dol op, en geef ze eens ongelijk. Reden voor de importeur om alvast enkele duizenden exemplaren op te eisen bij de fabriek in Duitsland.

Daar hadden ze gelukkig op gerekend. Want speciaal voor de Nederlandse markt heeft Mercedes er werkelijk alles aan gedaan om de CO2-uitstoot van deze auto zo laag mogelijk te krijgen. Zo is bijvoorbeeld de grille van de auto dichtgemaakt, om hem toch maar zo aërodynamisch mogelijk te krijgen. En hij staat op speciale banden met een lage weerstand, dat is niet zonder reden.

Zwaarder

Ook aan de techniek is aandacht besteed. Voorin ligt een 2-liter viercilinder benzinemotor met 211 pk. De elektromotor levert nog eens 82 pk. Dat brengt het gecombineerd vermogen op 279pk. Hij sprint van 0 tot 100 in net geen 6 seconden met een top van 250 km/h. En dat is gewoon snel voor dit type auto.

Zeker als je bedenkt dat deze plug-in hybride 270 kilogram zwaarder is dan een gewone C-Klasse. Dat komt onder meer door het accupakket, verstopt in de achterbak. Maar ook door de luchtvering die aan boord is. Het regelt de stabiliteit van de auto. Echt een prima toevoeging van Mercedes. Het maakt deze auto comfortabel.

Korte afstanden

Volelektrisch kom je zo’n 30 kilometer ver met een topsnelheid van 130 km/h. Dat hou je overigens niet lang vol, maar dat maakt het niet minder leuk natuurlijk. Hybride is de reikwijdte bijna 700 kilometer. Maar het opgegeven verbruik van 2 liter per 100 kilometer halen we bij lange na niet. En hoe groter de afstand die we rijden wordt, hoe verder we ervan af zitten. Zelf zegt Mercedes dat deze C-Klasse daarom vooral geschikt is voor korte afstanden. Maar zeg nou eerlijk, daar koop je deze auto toch niet voor? En doe je het toch, dan ben je wat ons betreft gewoon een bijtellingontwijker eersteklas.

Hoe dan ook, deze stekkerhybride gaat het goed doen bij ons. Natuurlijk geholpen door z’n lage bijtelling. Maar los daarvan: het is gewoon een uitstekende auto om in te rijden en hij ziet er ook nog eens fraai uit. Vanaf 58 mille staat-ie op de oprit. Dan moet je zelf nog zorgen voor een laadpaal.

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Experts: Versoepel regels woningdelen om huizentekort te verlichten

Auto-Update | VW overweegt ID3 Cabriolet

De nieuwe avonturen van Bram Schot

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Hoe je de woningnood voor jongeren oplost

Opinie | Bidens nieuwe steunprogramma is totaal onnodig

Opinie | Open debat, open mind

Een verpletterend goede online indruk maken is lastig

Moet de baas appen in het verkeer ontmoedigen?

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play