BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
De Nationale Autoshow

VVD: Utrechts autoplan is verkiezingsstunt

  • Arjan Meesterburrie
donderdag 28 juni 2012, 9:13
VVD-kamerlid René Leegte: "Als iedere gemeente een milieuzone gaat instellen, dan weet je niet meer waar je wel of niet naartoe mag" BOVAG-woordvoerder Paul de Waal: "Een derde van het wagenpark mag Utrecht straks niet meer in. Dat is erg kort door de bocht" ANWB-directeur Guido van Woerkom en de Utrechtse wethouder Frits Lintmeijer in discussie over de plannen van Utrecht om oude auto's uit het centrum te weren

De VVD noemt het plan van Utrecht om oude auto's uit de binnenstad te weren een verkiezingsstunt. "Het is vooral consumentje pesten", zegt VVD-kamerlid René Leegte tegen BNR.

De gemeente Utrecht wil oude en vervuilende auto's uit het centrum gaan weren. "We hebben op een aantal plekken in de stad problemen met de luchtkwaliteit. We moeten in 2015 de normen halen. Dit is onderdeel van een pakket aan maatregelen om het overal in de stad schoon te krijgen", zegt de de Utrechtse wethouder van verkeer Frits Lintmeijer van GroenLinks bij BNR Humberto Tan. Dieselauto's ouder dan 8 jaar en benzineauto's ouder dan 12 jaar mogen het centrum vanaf 2015 niet meer in.

Felle kritiek autominnend Nederland
Utrecht is de eerste stad in Nederland die vieze auto's wil weren uit het centrum. Volgens VVD-kamerlid René Leegte is het een verkiezingsstunt van de GroenLinks-wethouder: "De VVD in de Utrechtse gemeenteraad is behoorlijk overvallen door dit plannetje, waarvan ook gezegd wordt dat het een proefballonnetje is en dat ook eigenlijk geen effect heeft voor schone lucht." Ook de BOVAG en de ANWB reageren bij BNR uitermate kritisch op de plannen. De BOVAG vindt de maatregelen té rigoreus en de ANWB stelt dat Utrecht een "veel te brede categorie" aanpakt.

BOVAG: Erg kort door de bocht
Branchevereniging BOVAG vindt de plannen van Utrecht veel te rigoreus: "Een derde van het wagenpark mag Utrecht dadelijk niet meer in. Daaronder heel veel benzineauto's die helemaal niet bijdragen aan het fijnstofprobleem wat ze nu proberen op te lossen, dus het is erg kort door de bocht.", zo zegt BOVAG-woordvoerder Paul de Waal op BNR. Hij stelt ook dat de Utrechtse wethouder het Duitse model waar hij naar verwijst niet goed begrijpt: "Daar kijken ze niet naar leeftijd, maar naar milieuklasse en uitstootklasse."

Controle met kentekenscan
Het controleren van alle auto's die het centrum ingaan lijkt misschien ingewikkeld, maar is eigenlijk heel eenvoudig zegt wethouder Lintmeijer: "Daar is veel ervaring mee bij ons bij de milieuzone voor vrachtwagens. Die controleren we via een automatisch scanapparaat waarmee we op kenteken kijken welke auto's wel en niet voldoen aan de eisen voor de milieuzone." Om het schenden van de privacy te voorkomen worden de gegevens vernietigd als er niks aan de hand is.

Utrechtse politiek verrast
De Utrechtse D66-fractie is verbaasd over het collegeplan: "We willen absoluut dat er iets gebeurt aan de slechte luchtkwaliteit, maar het moet meer een totaalpakket zijn. Dus bijvoorbeeld ook meer fietspaden en een goede sloopregeling. Ik kan me voorstellen dat veel mensen zullen schrikken van alleen dit plan." De Utrechtse VVD vindt het plan absurd en noemt het automobilistje pesten, de PvdA twijfelt over de maatregelen. Leefbaar Utrecht juicht het voornemen juist toe. Fractievoorzitter Vincent Oldenborg verwijst naar Duitsland, waar steden met autovignetten werken.

ANWB: Grenzen te streng
ANWB-hoofddirecteur Guido van Woerkom is voorstander van schone lucht, maar vindt deze maatregelen te streng: "De benzineauto's waar het nu om gaat zijn gebouwd tussen 1990 en 2000. Dat was al volop een tijd dat de automobielindustrie zag dat het schoner moest [...] Dus ik kan me voorstellen dat die grens elders komt te liggen." Hij voegt daaraan toe dat dieselauto's ongeveer 16 jaar meegaan en dat Utrecht ze al op de helft van de levensduur plotsling zegt "Je mag hier niet meer komen, dus dat is ook niet echt wat je zegt een evenwichtige maatregel."

Boze Utrechtse ondernemers
Ondernemers in de Utrechtse binnenstad zijn boos over de plannen om als eerste stad in Nederland vieze auto's te gaan weren uit het centrum: "Het gaat al niet zo best met de economie en dan komt het bestuur met dit plan om Utrecht negatief op de kaart te zetten. De luchtkwaliteit in de stad is misschien een probleem, maar dat wordt niet door ondernemers veroorzaakt. Wij werken allang met schone vrachtauto's. Het probleem is vooral de vieze stadsbussen.'', zegt voorzitter Thom Broekman van de ondernemersvereniging Centrum Utrecht

Milieuclub wél enthousiast
Terwijl ondernemers, bewoners en politiek ernstig twijfelen aan het effect van een verbod op vieze auto's, gelooft de Natuur- en Milieufederatie Utrecht wél in de plannen van het gemeentebestuur. "De effectiviteit zal er zeker zijn. Kijk maar naar verschillende Duitse steden, waar een dergelijk verbod al is ingevoerd", zo zegt Pepijn Binkhorst van de federatie. "Daar werkt het ook. Het gaat om iets heel belangrijks, de gezondheid van de mensen in de binnenstad. Mensen in grote steden leven korter door de luchtvervuiling. En die wordt grotendeels veroorzaakt door auto's. Dit is een concrete maatregel; veel anders kan Utrecht niet doen. Ze kunnen niet zomaar kilometerheffing invoeren."

Reactie ministerie
In 2008 sneuvelde een soortgelijk plan in Amsterdam. Daar ging het om auto's van een bouwjaar voor 1992. De plannen stuitten toen op forse kritiek, onder anderen van toenmalig minister Camiel Eurlings van Verkeer. Guido van Woerkom van de ANWB herinnert zich goed dat het ministerie toen geen voorstander was: "Ik ben dan ook zeer benieuwd wat daar nu gaat gebeuren. Of die een reactie geven in diezelfde richting. Als gezegd wordt 'we worden overspoeld met Mercedessen en oude BMW's' dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen, maar de categorie die nu aangepakt wordt, is veel te breed."

Overgangsregeling
De hoogte van een eventuele boete op een overtreding is nog niet bekend. De 'milieuzone' wordt gefaseerd ingevoerd, vanaf volgend jaar. Er komt een overgangsregeling voor bewoners van de binnenstad met een oude auto.

ANWBAutoUtrechtvervuiling
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Auto-Update | Stellantis moet gaan 'stralen'

Rijkswaterstaat flink in de weer met strooizout

Het afscheid van Joop Donkervoort

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | 'Chinese groeicijfers zijn politieke cijfers'

1. Waarom zijn infectieziekten ons te slim af?

Aantal gevaccineerden voorlopig niet openbaar

BREEKT: 'De corona-situatie vraagt nú om een avondklok'

Strijders | Pieter Lakeman

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play