BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
De Nationale Autoshow

Opgeblazen 500: Fiat 500X

  • Noud Broekhof
vrijdag 5 juni 2015, 18:15
Meindert Schut in de Fiat 500X: "De rijeigenschappen van deze auto zijn overigens verrassend goed"

Een uit de kluiten gewassen 500. Dat is de Fiat 500X. Hij komt eindelijk op de markt en presentator Meindert Schut van de Nationale Autoshow mocht er al mee rijden.

Fiat 500X
Fiat 500X

Ze zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De crossovers, of zoals Wouter altijd zo mooi zegt: de stadsparkcrossers van deze wereld. Of het nu de Captur van Renault is, de Mokka van Opel of de Juke van Nissan: ieder zichzelf zelfrespecterend automerk heeft tegenwoordig zo'n mini-SUV in z’n gamma. En dus moest ook Fiat er aan geloven.

Concurrentie

Nou hebben we wel lang moeten wachten. Bijna 3 jaar geleden maakte we tijdens een presentatie al eens kennis met de 500X. In principe was de auto toen klaar, toch komt-ie nu pas op de markt. En dat is laat, zeker als je bedenkt dat de concurrentie al enige tijd rondrijdt en flink wat marktaandeel gepakt heeft.

Over concurrentie gesproken. Eén van de rivalen komt zowaar uit eigen stal. Deze 500X rolt in Italië van dezelfde band als de baby-Jeep, de Renegade. Hoewel de modellen totaal niet op elkaar lijken, delen ze wel hetzelfde platform en een hoop onderdelen. Dat scheelt kosten. Niet onbelangrijk bij een concern als Fiat-Chrysler, waar iedere euro die bespaard kan worden tegenwoordig pure winst is.

Bekend recept

Met deze 500X kiest Fiat voor een bekend recept in de autowereld. Ze melken, in dit geval de succesvolle 500, verder uit. Het stadsautootje is nog altijd populair, ook bij ons. Na de 500L, de 7-zits Living is het nu dus de beurt aan de X. Een opgeblazen 500 met crossover-elementen, zoals een aflopende daklijn, een hogere instap en zit, gecombineerd met iets meer ruimte.

Zoals de naam van deze auto - 500X - al doet vermoeden, is de verwantschap met de kleine 500 vrij groot. Zowel in het interieur als het exterieur zie je dat terug. Neem bijvoorbeeld de vouw in de motorkap, dat is nou typisch zo'n 500-kenmerk. Net als het dashboard, volledig van plastic en in de kleur van de auto gespoten. In dit geval ‘grigio arte’, een lichtbeige tint.

Verrassend

De rijeigenschappen van deze auto zijn overigens verrassend goed. Veel beter dan de 500L, die ook niet bepaald uitblinkt in schoonheid. Het turbo-dieselblokje met 120 pk presteert prima en is vlot genoeg op de eerste meters. Leuk detail voor de leasers onder ons: deze 1.6 Multijet krijgt 20 procent bijtelling. Maakt 'm dat gelijk een gewild lease-object? Nee, dat niet. Daar mikt Fiat ook niet op. Het merendeel van de kopers zullen jonge gezinnen of ouderen van een zekere leeftijd zijn.

De 500X is er vanaf net geen 20-duizend euro. En als je slim bent hou je dan nog wat geld over om hem aan te kleden, want ja: het blijft een 500.

AutoautonieuwsNationale Autoshow
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Auto-Update | Stellantis moet gaan 'stralen'

Het afscheid van Joop Donkervoort

Auto-Update | Joop Donkervoort stopt

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | 'Chinese groeicijfers zijn politieke cijfers'

1. Waarom zijn infectieziekten ons te slim af?

Aantal gevaccineerden voorlopig niet openbaar

BREEKT: 'De corona-situatie vraagt nú om een avondklok'

Strijders | Pieter Lakeman

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play