BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
De Nationale Autoshow

Rij-impressie | Hyundai i30 Wagon

  • Noud Broekhof
woensdag 3 oktober 2012, 19:14
Meindert Schut bouwde afgelopen zomer zelf een i30 Wagon

‘Een volledig Europese auto’, met deze slagzin zet autofabrikant Hyundai de nieuwe i30 Wagon in de markt. De allereerste in Nederland werd getest door de BNR Nationale Autoshow.

Hyundai i30 Wagon
Hyundai i30 Wagon

Nee, van de Koreanen kijken we al lang niet meer op. Voorspelden we een jaar geleden nog in onze uitzendingen dat ze ‘er aan zitten te komen’. Inmiddels zijn ze er en hoe. Na het succesvolle modeloffensief van Kia (met de nieuwe Picanto, Rio, Cee’d en Optima) komt nu ook moederbedrijf Hyundai op stoom in ons land.

Wagon
De nieuwste creatie van de Koreaanse autobouwer staat al klaar. Het is de i30 Wagon. Want zeg nou eerlijk, als je in het C-segment een beetje wil meedoen als autofabrikant heb je natuurlijk een stationwagon nodig. En zo geschiedde. Op basis van de hatchback, die al vanaf maart in ons land verkrijgbaar is, werd de verlengde Wagon gebouwd.

Ruimte

Aan ruimte is in ieder geval geen gebrek in deze auto. De Wagon is niet alleen drie centimeter hoger dan de hatchback maar ook nog eens bijna 19 centimeter langer. Het zorgt voor voldoende bagageruimte (528 liter) en als je de achterbank neerklapt zelfs 1642 liter. Daarmee heeft de i30 Wagon de grootste bagageruimte in z’n klasse.

Design

Hyundai heeft naar eigen zeggen de i30-lijn een Europees gezicht gegeven. In de Duitse designstudio van het merk wordt daar hard aan gewerkt. Maar is het ook bij deze auto gelukt? Nou, het resultaat ziet er zeker niet slecht uit. Toch krijg je bij de Wagon een beetje het gevoel dat de designlijnen van de hatchback ‘gewoon’ doorgetrokken zijn. Niet super spannend dus.

Rijden

Op de weg doet de i30 Wagon het overigens prima. De auto stuurt lekker en ook de wegligging is meer dan behoorlijk. Bovendien heeft de 1.6 GDI-benzinemotor voldoende kracht in huis (135pk). Ook merken we onderweg dat we de snelheid makkelijk kunnen opvoeren. Je hoort de motor dan wel flink werken. Het gemiddelde verbruik ligt zo rond de 7,9 liter per kilometer, niet slecht.    

Interieur
Binnenin zien we vooral veel knoppen op het stuur terug. Daar moet je maar van houden. Het dashboard is (net als in de i40) vrij karakteristiek vormgegeven. Hyundai heeft ervoor gekozen om blauwe invloeden op verschillende plekken (teller, display en knoppen) terug te laten keren. De middenconsole is prettig aanwezig. Het aantal knoppen valt nog mee.

Eindconclusie
Met de nieuwe i30 Wagon introduceert Hyundai een functionele stationwagon. De ruimte is overweldigend en zul je niet snel bij de concurrentie vinden. Onder de kap ligt bovendien een prima motor, maar uitdagend wordt het nooit. Dat alles maakt de i30 Wagon een zeer geschikte reisauto.

PLUSpunt
Heel veel (bagage)ruimte

MINpunt
Mag allemaal wat spannender

Gegevens testauto
Auto:
Hyundai i30 Wagon
Uitvoering: 1.6 GDI i-Catcher
Transmissie: zes versnellingen, handbak
Uitstoot: 157 CO2 g/km
PK’s: 135
0-100: 11 seconden
Topsnelheid: 192 km/h
Bijtellingscategorie: 20%*
Prijs: vanaf 24.995 euro
*Ook na 1 januari 2013 20% bijtelling

De Nationale Autoshow
De Nationale Autoshow

De Nationale Autoshow

Follow on twitter Visit on Facebook Email

Al het nieuws over auto's en mobiliteit, met Meindert Schut en Wouter Karssen (Autoblog.nl). Elke vrijdag live om 15:00 uur, en altijd on demand als podcast.

BNR app iTunes Spotify RSS
Mede mogelijk gemaakt door:
AutoautoshowBijtellingBNRBNR Nationale AutoshowDe Nationale AutoshowHyundaihyundai i30hyundai i30 wagoni30 wagonKiaNationale Autoshowrij-impressieRuimtestationwagon
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

S4E165: Veiligheid buiten kijf, Nederland staat op plaats 5!

Nieuw! BNR Mobility

Hoe repareer je schade aan zelfrijdende auto's?

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | De roze bril van het IMF

'Zorg voor kwetsbare ouderen en chronisch zieken steeds gecompliceerder'

BREEKT | Nederland moet nu buiten Europa om zelf massaal vaccins gaan inkopen, koste wat het kost

Biden moet schijnheilige big tech-bedrijven flink aanpakken

Lobbypanel over de strijd tussen AstraZeneca en Brussel over het coronavaccin

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play