Bijtellingknaller: Outlander PHEV
Leaserijders bestelden de eerste generatie van de Outlander PHEV massaal zonder hem überhaupt te zien. En nu is er een nieuwe...
De vorige Mitsubishi Outlander PHEV had de naam toch wel de ultieme bijtellingsontwijker te zijn. Door de plug-in hybride techniek kon je vrolijk zonder met 0 procent bijtelling rondrijden zonder in de praktijk daadwerkelijk elektrisch te rijden. En dat is ook wat veel plug-in hybride rijders dan ook deden. Geen wonder dat er binnen een paar weken ruim 10 duizend van werden verkocht in ons land, terwijl Mitsubishi er normaal in een jaar tijd 3500 wegzet, van alle modellen dan dus…
Bijtelling
Ook geen wonder dus dat Mitsubishi nog een beetje rap met de opvolger van de Outlander PHEV wilde komen in ons land, want zo’n succesje smaakt naar meer en de bijtelling gaat met rasse schreden omhoog. Dit jaar 7 procent en volgend jaar 15 procent. Dat is nog steeds niet heel veel natuurlijk, maar als je hem dit jaar nog kunt krijgen dan zit je vijf jaar lang best wel lekker natuurlijk.
Er zal dus ongetwijfeld in deze laatste maanden weer een run komen op de stekker-Outlander. En als je dan toch meer bijtelling gaat betalen, dan hoop je maar dat hij ook beter is dan de vorige, want daar zaten nog wel wat haken en ogen aan, met name qua comfort viel er nog wel wat te wensen.
Daar is op zich wel naar geluisterd. De auto zou in elk geval een stuk beter moeten rijden dan zijn voorganger, door betere schokbrekers, een nieuwe stabilisatorstang achter, betere voorwielophanging en zwaardere velgen. Jawel, je hoort het goed: zwaardere velgen.
Zwaarder
De hele auto weegt mede daardoor meer dan 1800 kilo en ook 35 kilo meer dan zijn voorganger. Het lijkt de omgekeerde wereld wel. Normaal gesproken wordt een nieuw model altijd een stuk lichter dan zijn voorganger, hier dus niet. Heel bijzonder.
De buitenkant is vooral wat gefacelift. Iets andere voorkant, achterkant een klein beetje bijgewerkt. Niet erg opvallend allemaal, maar wel een vooruitgang. De binnenkant is grondiger aangepakt. Minder plastic, wat luxere materialen. Het is nog steeds alles behalve premium, maar wat wil je voor een SUV van 45duizend euro.
Elektrisch
De hamvraag is natuurlijk, krijgt de overheid waar voor zijn bijtellingskorting. Gaat met deze Outlander PHEV meer elektrisch gereden worden? Laat ik het zo zeggen. Het kan wel, maar ik denk niet dat het gaat gebeuren. Je kunt maximaal 30 km rijden op de batterijen. Echt maximaal. Daarna moet je hem weer opladen.
In de praktijk betekent dat gewoon heel veel gedoe, daar heb je niet altijd zin in. En als je batterijen dan leeg zijn dan komt de benzinemotor om de hoek kijken. Dat ding loeit als een kudde koeien. Hoewel er heel wat aan de isolatie is gedaan blijft hij nogal luidruchtig. En zuinig is de benzinemotor ook al niet. Met 1 op 6 sta je om de haverklap te tanken.